Boodschappen nog duurder

Foto: optimavita.nl

Gisteren kwam NOS met het bericht “Boodschappen worden duurder”,. De meesten denken bij het lezen van deze zin “Nog duurder?” Fabrikanten zoals Unilever en Procter&Gamble , die de meeste van onze gebruikelijke producten produceert, lopen tegen een hogere grondstofprijs aan. Ergens moet het vandaan gehaald worden. En de laatste in de keten mag daar voor opkomen. Inderdaad de consument.

Er word gesteld dat de consument er nog niet gelijk iets van merkt. Maar niets is minder waar, de consument merkt dat gelijk. Want in Nederland is de supermarkt vrij om zelf hun prijzen te kiezen. Dus ook zelf de wijzigingen door te voeren. Zonder dat daar een controle of toezicht op is.

Factoren

Er zijn verschillende factoren te bedenken waardoor de prijzen omhoog schieten. Denk hierbij aan de Lock down, die er niet alleen in Nederland is geweest, maar ook in de andere landen waar onze producten vandaan komen. In andere landen heeft bijna de hele economie stil gelegen. Doordat de vraag groter is dan het aanbod stijgen de prijzen. Een manier om de consument op het verkeerde been te zetten is het aantal stuks veranderen in de verpakkingen lijkt. Ook de prijzen van de verpakkingsmaterialen lijken duurder te zijn worden door goedkopere en waarschijnlijk minder afbreekbaar materiaal.

Rekbaarheid

De mensen zijn het afgelopen anderhalf jaar zwaar belast op allerlei manieren. Eerst de lockdown , baanverlies door corona en een meer ongezond voedingspatroon , vaak ook  het gevolg van  meer eten en  goedkopere producten inslaan.

Nu komt er voor Limburg nog de wateroverlast bij. De rek is er bij veel mensen uit .Kant en klare oplossingen zijn niet zo snel te realiseren. Maar de samenleving is er zeker wel aan toe.

Verschillen

Het verschil tussen arm en rijk wordt de laatste maanden heel goed zichtbaar. De lijn is dun, veel gezinnen moeten de eindje aan elkaar knoppen om niet onder die armoedegrens te komen. Een op de 8 kinderen leeft onder de armoedegrens. Als dat geen signaal is waar we wat aan moeten doen.

De consument is niet dom en ziet dat dezelfde producten  bij een andere supermarkt tegen ene andere prijs worden aangeboden. Waakzaamheid is dus geboden en goed uit je doppen krijgen bij het shoppen. Kijk ook eens op de onderste plek en bij de a merken.