Minder parkeerdruk op straat in stadscentrum Roermond

De parkeertarieven in het centrum, de parkeergarages en de parkeervergunningen worden met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 verhoogd. Sinds 2014 zijn de tarieven niet aangepast. Deze tarieven stijgen met 1,48% per jaar. Het parkeren op straat is duurder dan in parkeergarages. Het parkeertarief op de Singel, schil en op de parkeerterreinen wordt extra verhoogd om het parkeren in de garages en alternatief vervoer te stimuleren. Hierdoor is er minder blik op straat en neemt de leefbaarheid toe.

Daarnaast verandert het tarief en het aantal uren voor de ‘bezoekersregeling’. Dit om misbruik te voorkomen en de parkeerdruk te verlagen..  Bewoners en bezoekers  krijgen daardoor meer vrije parkeerplaatsen. Parkeren voor mantelzorgers blijft altijd mogelijk met een mantelzorgvergunning. Alle vergunninghouders krijgen rond 1 december informatie over hun vergunning voor 2021 en het geïndexeerde tarief

Langer betaald parkeren

De blauwe zone in het Vrijveld en Roermondse Veld wordt in het derde kwartaal van 2021 betaald parkeren. Voor bewoners en hun bezoek verandert er niets. Op straat gaat het van maximaal 1 uur gratis parkeren naar maximaal 2 uur betaald parkeren. Mensen moeten weliswaar gaan betalen maar mogen wel langer op straat parkeren en hebben dus meer tijd voor een boodschap. Bewoners en ondernemers van de blauwe zone worden hier in de loop van 2021 over geïnformeerd. Hun ontheffing wordt kosteloos omgezet in een vergunning.

Betalen op laadpunten

De vrijstelling van parkeerbelasting bij laadpunten vervalt. Zo worden ‘laadpaalklevers’ voorkomen. Dat zijn mensen die niet persé hoeven te laden maar deze plaatsen bezet houden alleen omdat er gratis geparkeerd kan worden. Hierdoor komen er meer plaatsen vrij voor (bezoek van) bewoners en mensen die wel moeten laden.

Garageparkeren per minuut

Parkeren in de gemeentelijke parkeergarages Kazerneplein en Stationspark blijft ondanks indexatie nog steeds relatief goedkoop in vergelijking met andere gemeentes in Limburg en private parkeergarages. Daarnaast wordt in de gemeentelijke parkeergarages per minuut betaald waardoor er nooit meer wordt betaald dan er ook daadwerkelijk wordt geparkeerd.

Snel een boodschap doen

Minder autoblik op straat verhoogt niet alleen de leefbaarheid in de stad maar vergroot ook de aantrekkelijkheid voor bezoekers. Door daarnaast langparkeerders te stimuleren parkeergarages te gebruiken komt er meer plek op straat vrij voor de bezoekers die even snel een boodschap in de stad willen doen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen