Max Verstappen na de tweede plaats in Grand Prix van Spanje: ‘Erg goed’

BARCELONA, SPAIN - AUGUST 16: Second placed Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates on the podium during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on August 16, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202008160313 // Usage for editorial use only //
Foto: Verstappen.nl

Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Spanje. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya had Max een uitstekende start, waarbij hij vanaf de derde plek op de grid, opschoof naar P2 bij het ingaan van de eerste bocht. Na een tweestop-race, kon de Nederlander Valtteri Bottas van het lijf houden en pakte zo zijn vijfde podium op rij. Lewis Hamilton reed onbedreigd naar de overwinning in een weinig verheffende race.

Na afloop van de race laat een tevreden Max optekenen: “Om de Mercedessen te splitten vandaag is erg goed voor ons. We hadden duidelijk niet de snelheid om Lewis Hamilton te verslaan, maar ik ben erg blij met de tweede plaats.”

De start was volgens Max de sleutel voor de tweede plaats: “Bij de start was het cruciaal om voorbij te gaan aan Valtteri. Toen de lichten uit gingen, kwam ik goed weg. Daarna kreeg ik een beetje wielspin, maar zat ik wel net goed zodat Valtteri niet naar links kon komen. Daar hebben we dus alles goed gedaan.”

In de openingsfase kon Max nog goed aanhaken bij Hamilton voor hem, maar toen de Brit eenmaal het tempo opvoerde verdween hij aan de horizon en was hij volgens Max niet meer bij te benen: “Hamilton was banden aan het sparen. Dat was ik ook aan het doen, maar ik kon natuurlijk niet te ver terugzakken, want daar zat de Racing Point. Op een gegeven moment haalde Bottas de Racing Point in en kon ik mij niet verder terug laten zakken. Toen Hamilton eenmaal gas begon te geven en zijn eigen tempo reed, kon ik hem niet meer bijhouden.”

Over de boordradio had Max vervolgens een discussie met zijn engineer over het geschikte moment om binnen te komen voor verse banden. De Nederlander deelt zijn mening hierover: “Ik riep al vier ronden dat mijn banden op waren. Ik weet dat je dan na een pitstop in verkeer terecht komt, maar op nieuwe banden haal je ze gemakkelijk weer in. Ik was bang dat Valtteri achter mij naar binnen zou gaan en een undercut zou doen. Uiteindelijk zijn we wel naar binnen gegaan, naar mijn idee twee ronden te laat, want ik verloor veel tijd, dus dat was niet ideaal.”

Max vervolgt: “Na de eerste stop reed ik mijn eigen race en moest ik op mijn banden letten. Ik had op eind wat meer druk van Bottas verwacht. Maar al vrij snel in de laatste stint voelde ik mij goed op mijn banden en kwam Valtteri niet dichterbij, dus ik voelde mij best comfortabel.”

Ondanks het goede resultaat, blijft Max realistisch met het oog op de komende race, op het circuit van Spa-Francorchamps: “We proberen ons te verbeteren, maar ook de anderen zitten niet stil. Als je zo dominant als Mercedes bent, gaat dat binnen twee weken niet veranderen. Ik ben sowieso heel realistisch. Vorige week hebben we gewonnen, maar dan moet je niet direct roepen dat we voor het kampioenschap kunnen vechten. Op Spa verwacht ik geen overwinning, maar als we zo door gaan, kunnen we gewoon mooie punten pakken. We zullen dus zien.”

Op een bloedheet Circuit de Barcelona-Catalunya gaat de zesde Grand Prix van het seizoen van start. Max komt goed weg vanaf zijn derde plek op de grid en bij het ingaan van de eerste bocht is Max al voorbij gegaan aan Valtteri Bottas voor plek twee. Ook Lance Stroll haalt de Fin in, terwijl Hamilton vanaf pole de leiding weet te behouden. Het hele veld komt zonder incidenten de eerste ronde door.

Bottas gaat in ronde vijf voorbij aan Stroll voor plek drie, terwijl Verstappen in de openingsfase goed in het spoor van Hamilton kan blijven. Het gat tussen de twee is steeds ongeveer anderhalve seconde.

Vanaf ronde elf voert Hamilton het tempo op en loopt hij wat uit op Verstappen. In ronde achttien bedraagt het verschil zo’n vijf seconden als Max over de boordradio meldt dat hij wat moeite heeft met zijn achterbanden. Alexander Albon, de teamgenoot van Max bij Aston Martin Red Bull Racing, maakt op dat moment als eerste coureur een pitstop. Hij wisselt naar de harde band en komt als zestiende terug op de baan.

Max komt in ronde 21 naar binnen voor zijn eerste stop. Na een razendsnelle stop van 1,9 seconden komt Verstappen, met een vers setje medium banden onder zijn RB16, als derde weer de baan op. In ronde 24 komen de beide Mercedessen binnen. Hamilton behoudt, ondanks een matige stop, de leiding, terwijl Bottas achter Verstappen als derde de baan op komt.

In ronde 37 spint Charles Leclerc bij het uitkomen van de chicane vanwege een technisch mankement. De Ferrari-coureur kan zijn weg vervolgen, maar parkeert zijn auto niet veel later in de pits.

Max maakt in ronde 42 zijn tweede stop van de race. Op een nieuw setje van de medium compound band, komt Max als derde de baan op, zo’n achttien seconden achter Bottas. De Mercedes-coureur maakt in ronde 49 ook een tweede pitstop. De Fin wisselt naar een setje zachte banden en keert met zo’n acht seconden achterstand op Max terug op het asfalt.

In de slotfase van de race weet Max zonder al te veel moeite Bottas voor te blijven. Max finisht de race als tweede en verstevigt hiermee zijn tweede plaats in het kampioenschap. Hamilton rijdt dominant naar zijn vierde zege van het seizoen, terwijl Bottas het podium completeert en tevens een punt voor de snelste raceronde mag bijschrijven. Op ruime achterstand eindigen de beide Racing Point-coureurs Lance Stroll en Sergio Perez op plek vier en vijf. De Mexicaan komt als vierde over de meet, maar valt door een tijdstraf van vijf seconden vanwege het negeren van blauwe vlaggen in de eindrangschikking terug tot achter zijn teamgenoot. Carlos Sainz wordt zesde, terwijl Vettel een éénstop-strategie laat slagen en op P7 finisht. Alexander Albon, Pierre Gasly en Lando Norris maken de top tien compleet.

Lees verder bij de bron: http://www.verstappen.nl/