“Advies en meldpunt verwarde personen” 0800-1205

Foto: Steve Buissinne

Maakt u zich zorgen in uw omgeving over een persoon met verward gedrag, maar is er geen sprake van acuut gevaar? Dan kunt u een melding doen of advies vragen bij het  ‘advies- en meldpunt niet-acuut’.

Wat zijn niet-acute hulpvragen?

  1. Er is géén sprake van een acute noodsituatie.
  2. De veiligheid (van personen of omgeving) is niet in het geding.
  3. Er is géén directe professionele inzet nodig.
  4. Concreet hulp- of zorgaanbod kan wachten tot (minimaal) de eerstvolgende werkdag.

Wat is verward gedrag?

Vaak is er sprake van complexe problematiek en vertonen mensen gedrag dat anderen niet direct begrijpen. Het gaat dus niet alleen om GGZ-problematiek maar ook om mensen die verward raken omdat zij dementie hebben, een licht verstandelijke beperking hebben, verslaafd zijn of die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen.

Er kan advies worden ingewonnen over kwetsbare personen:  

– die de grip op hun leven (dreigen te) verliezen,

– die meestal niet op eigen kracht mee kunnen doen

– zelf niet altijd (meer) om hulp vragen

– waarbij soms het risico aanwezig is dat zij zichzelf of anderen schade berokkenen.

Bereikbaarheid advies- en meldpunt.

Het meldpunt is tijdens kantooruren (08.30 tot 17.00 uur) telefonisch bereikbaar via nummer 088-656 06 96. Het mailadres is [email protected]. Het advies- en meldpunt is nu ook te bereiken via het landelijk meldnummer 0800-1205. De beller geeft de postcode door en wordt zo doorverbonden naar het juiste advies- en meldpunt van zijn of haar regio.

Omdat het niet-acute meldingen betreft, werkt het advies- en meldpunt tijdens de avond, nacht en in het weekend met een digitale beantwoorder. De melding wordt tijdens kantooruren verder opgepakt en afgehandeld.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen