Max derde in Grand Prix van Portugal: ‘Gefinisht waar we verdienden te finishen’

PORTIMAO, PORTUGAL - OCTOBER 25: Third placed Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates with his team in parc ferme during the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional do Algarve on October 25, 2020 in Portimao, Portugal. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202010250219 // Usage for editorial use only //
Foto: Verstappen.nl

Max Verstappen is derde geworden in de Grand Prix van Portugal. De eerste race op het circuit van Portimão kende een chaotische start, waarbij het lichtjes regende en Max zelfs in aanraking kwam met Sergio Perez. De Nederlander kwam uiteindelijk ongeschonden de eerste ronde door maar kon ik het vervolg van de race het tempo van de Mercedessen voor hem niet bijbenen, waardoor de derde plaats zijn deel was. Lewis Hamilton won de race, ruim vóór zijn teamgenoot Valtteri Bottas.

Na afloop van de race geeft Max zijn visie over de hectische openingsronde: “De start was wel redelijk oké. Het regende een beetje, dus er was erg weinig grip en het was lastig om de auto op de baan te houden. Het was moeilijk om temperatuur in mijn banden te krijgen en ik wilde ook niet teveel riscio nemen, want ik wist wel dat wij sneller waren dan Charles Leclerc bijvoorbeeld. Ik probeerde uit de problemen te blijven, maar ik had een klein contact met Sergio Perez. Hij gaf mij te weinig ruimte dus hij schakelde zichzelf uit. Gelukkig had ik geen schade.”

Max vervolgt: “Toen alles weer gesetteld was en we temperatuur in de banden hadden, haalde ik de McLaren’s in, die erg veel grip hadden in de eerste ronde. Daarna reed ik mijn eigen race. Op een gegeven moment gingen de zachte banden eraan. De linkervoorband was op en daarmee verlies je rondetijd. Toen ik uiteindelijk op de medium compound banden reed, hadden we een goede snelheid, maar het gat was al zo groot dat ik niet veel meer kon doen.”

Het feit dat Max op een afwijkende stategie zat ten opzichte van Hamilton en Bottas, maakte vervolgens de Aston Martin Red Bull Racing-coureur niet veel verschil: “De Mercedessen reden op de harde band, maar die band was niet geweldig. De medium band was de beste band, dus het had niet veel verschil gemaakt als ik op de medium compound banden was gestart, want dan had ik tijd verloren op de harde banden. Over het algemeen zijn we dus gefinisht waar we verdienden te finishen. We staan weer op het podium, dus dat is prima.”

Er staat een flinke wind en het is zwaar bewolkt voor aanvang van de eerste race op het circuit van Portimão. In de formatieronde vallen er zelfs wat regendruppels, wat zorgt voor een gladde baan. Max komt goed weg vanaf zijn derde startplek en gaat als tweede de eerste bocht in. Bottas duwt Verstappen wijd in de tweede bocht, waardoor Max zij-aan-zij met Sergio Perez de derde bocht in gaat. De twee heren raken elkaar waarna Perez spint, terwijl Max zijn weg zonder schade kan vervolgen.

Waar veel coureurs de grootste moeite hebben om hun banden op te warmen op het gladde asfalt, gaan de coureurs van McLaren als een warm mes door de boter. Carlos Sainz neemt aan het eind van de eerste ronde zelfs de leiding over van Bottas. Hamilton ligt na de chaotische eerste ronde op plek drie, gevolgd door Lando Norris, met Verstappen op P5.

Als de banden van de Mercedessen en Verstappen op temperatuur zijn, worden de McLaren’s snel weer ingerekend. Verstappen gaat in ronde vijf voorbij aan Lando Norris, terwijl Bottas één ronde later de leiding terugpakt van Sainz. Verstappen gaat even later ook voorbij aan Sainz voor plek drie.

In ronde achttien raken Lance Stroll en Lando Norris elkaar bij het ingaan van de eerste bocht. Stroll spint, maar hij kan zijn weg vervolgen. De heren duiken direct de pits is om een nieuwe voorvleugel te halen. Even daarna haalt Hamilton, met behulp van DRS, zijn teamgenoot Bottas in voor de leiding van de wedstrijd.

Op zijn zachte banden kan Max het tempo van de Mercedessen voor hem, die op de medium banden gestart zijn, niet bijbenen. Verstappen maakt in ronde 24 een pitstop. Na een snelle bandenwissel waarin hij een nieuw setje van de medium compound band onder de RB16 geschroefd krijgt, komt hij als zesde terug de baan op. Door stops van anderen ligt Max vanaf ronde 35 weer op de derde plek.

De Mercedessen stoppen achtereenvolgens in ronde 41 en 42. Hamilton en Bottas worden met een setje harde banden weer de baan op gestuurd en keren ruim voor Verstappen terug op het asfalt. Lance Stroll parkeert zijn Racing Point in ronde 54 in de garage en is daarmee de eerste en enige uitvaller van de race. Op dat moment ligt Max bijna tien seconden achter Bottas en zo’n 25 seconden achter leider Hamilton.

In de slotfase vinden er aan kop geen wisselingen meer plaats. Hamilton wint de race op dominante wijze, met ruim 25 seconden voorsprong op zijn teamgenoot Bottas, die tweede wordt. Hamilton pakt met zijn 92e Grand Prix-overwinning tevens het record van meeste overwinningen af van Michael Schumacher. Max Verstappen tekent met een derde plaats zijn negende podium van het seizoen bij. Charles Leclerc wordt in zijn Ferrari knap vierde, terwijl Pierre Gasly een uitstekende vijfde plaats scoort voor AlphaTauri. Carlos Sainz wordt zesde, terwijl Sergio Perez zich nog terug weet

Lees verder bij de bron: http://www.verstappen.nl/