D’n Uul is ‘met afstand’ actief tijdens Vastelaovend

Sjtadsvastelaovesvereniging D’n Uul heeft zich maandenlang voorbereid op een Vastelaovend met forse beperkingen vanwege de Coronamaatregelen. Met een “Big Bang” dit weekend, worden een reeks aan vervolgactiviteiten gestart waarmee wij de Vastelaovescultuur en het Vastelaovendgevoel, ook in dit unieke Vastelaovesseizoen, willen uitgedragen.

 

Ondanks dat er geen evenementen en publieksactiviteiten komen en er ook geen Sjtadsprins en Sjtadjeugprins zijn uitgeroepen, is heel veel wél mogelijk. Alles vanuit de gedachte wat Corona-proof kan dat moet doorgaan, omwille van de traditie en de toekomst van onze Vastelaovend binnen het jaarmotto van D’n Uul: ‘Vastelaovend, mit aafsjtandj ’t sjoonste!’

In de Hamstraat en Heilige Geeststraat zijn inmiddels twee Vastelaovesetalages ingericht met foto’s, documenten, kunstwerken en bijzondere voorwerpen uit de rijke Uulehistorie. Ook is bekend gemaakt dat op de etalagelocatie in de Hamstraat, na de Vastelaovend gestart wordt met een verbouwing tot Uule-fanstore annex Uulemuseum. Daarnaast heeft onze Technische Commissie recent veel gevels in binnenstad versierd met in totaal 300 Uulevlaggen.

Het Algemeen Bestuur van D’n Uul heeft besloten om dit jaar het lijfblad van D’n Uul (’t Zjwetskammezaol) en het lijfblad voor de jeugd van D’n Uul (de Uulewapper) breed te verspreiden, om op die manier het Vastelaovendgevoel juist nu bij de mensen thuis te brengen. Behalve aan leden en sponsoren wordt ’t Zjwetskammezaol en de Uulewapper daarom in het gehele Uulerijk verspreid. Van beide bladen worden niet 1500 maar 8500 exemplaren gedrukt, waarvan er 7500 exemplaren huis aan huis (dus 1/3e van heel Roermond) worden verspreid.

Vanaf vandaag gaan in de loop van dit weekend een hele reeks aan “veilige” activiteiten van start waarmee D’n Uul de komende 3 weken toch zoveel als mogelijk de essentie van Vastelaovend wil uitdragen en behouden. Dit gebeurt via print, digitaal of via de social mediakanalen van D’n Uul met een aantal bestaande, maar ook met een groot aantal nieuwe activiteiten.

Een overzicht:

  • Vrijdag 22 januari “Aovend van de Primäör” Online. Aan de hand van een aantal interviews presenteert de redactie het nieuwe Zjwetskammezaol van dit jaar. De presentatie en de interviews zijn te bekijken op het nieuwe YouTube kanaal van D’n Uul.
  • Vanaf zaterdag 23 wordt ‘t Zjwetskammezaol en de Uulewapper verspreid. Bij alle leden en sponsoren van D’n Uul vallen de nieuwe edities samen met de jaormotto-pin op de deurmat. In samenwerking met Scouting St. Hubertus worden beide bladen bij 7500 adressen in het Uulerijk huis aan huis bezorgd.
  • Maandag 25 januari, de Uulewapper wordt digitaal verspreid door de deelnemende basisscholen via hun Isy-systeem. De basisscholen in het Uulerijk krijgen daarnaast ook gedrukte exemplaren aangereikt voor eventuele verspreiding op school.
  • Kienjermusical Online Challenge. De Kienjermusical deelt via haar eigen Facebook-, Instagram en YouTubekanaal filmpjes en favoriete Kienjermusicalfragmenten die door de, aan de Kienjermusical deelnemende kinderen zijn uitgezocht/ingestuurd.
  • Schminck- en verkleedwedstrijd voor kinderen. Dit spreekt voor zich en loopt via de social mediakanalen van D’n Uul en de Kienjermuscial.
  • Naast Facebook en Instagram heeft D’n Uul inmiddels ook een YouTube- en TikTok-omgeving ingericht die online zijn.
  • YouTube D’n Uul. Op dit kanaal is veel videomateriaal van en over D’n Uul terug te kijken. Niet alleen actuele zaken zoals reportages over bijvoorbeeld de Uule-etalages, de Aovend van de Primäör en het ophangen van de vlaggen. Vooral ook veel historisch en bijzonder beeldmateriaal van bijvoorbeeld oud-Sjtadsprinsen of beelden uit privécollecties en zelfs complete registraties van Bontje Aovende uit het rijke Uuleverleden.
  • De Stichting Sjtasiefestasie heeft samen met enkele partners ervoor gezorgd dat de komende weken én in het Vastelaovendweekend zelf, compilaties van oude edities Sjole- en Sjtasiefestasie worden uitgezonden via diverse social mediakanalen en TV-Ellef.

 

Vorst-voorzitter Dirk I Franssen is trots op wat de vereniging allemaal al gerealiseerd heeft en nog allemaal gaat ondernemen. “D’n Uul is trots op en dankbaar aan alle actieve leden in en gelieerd aan onze vereniging, die zich de afgelopen maanden onvermoeibaar hebben ingezet om alternatieven te bedenken en uit te werken. Er zijn verrassende nieuwe verbindingen en frisse ideeën ontstaan die ook na het Coronatijdperk nog prima van pas komen. Met deze activiteiten hebben wij er het beste van gemaakt en het mooie is dat hier dus een groot deel van alle actieve leden binnen de vereniging aan mee heeft gewerkt. In het licht van ons jaormotto 2021 “Vastelaovend, mit aafsjtandj ’t sjoonste!” wensen wij iedereen ondanks de omstandigheden toch een “sjoone Vastelaovend 2021”!

Social Mediakanalen D’n Uul:

Facebook                         https://m.facebook.com/dn.uul

Instagram                        https://www.instagram.com/dn_uul_remunj/

Youtube D’n Uul               https://m.youtube.com/channel/UCZU6l-SQ53QEg_Aj7y619mg

Kienjermusical  https://m.youtube.com/channel/UCqfSnAyvE47oMiex6W3viuw

Tiktok.                              https://www.tiktok.com/@dnuul?lang=nl-NL

Twitter                             https://mobile.twitter.com/Dn_Uul

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen