Op zaterdag 25 februari ging de SP opnieuw actie voeren zodat op de kortst mogelijke termijn de schop de grond in zal gaan om de Maaslijn te verbeteren. Zij gaan dit doen door aan te tonen dat deze Maaslijn toch echt in Randstedelijk gebied ligt, wat er ongetwijfeld toe zal leiden dat – desnoods met een spoedwet – er geld komt voor de zo noodzakelijke verbetering van deze drukke spoorroute.
De Maaslijn ligt tussen Roermond en Nijmegen en doorkruist daarmee de provincies
Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. De 3 provinciale SP-fracties hebben de handen ineen
geslagen om samen de Maaslijn vlot te trekken. Daarvoor hebben ze Tweede Kamerlid Mahir
Alkaya (woordvoerder mobiliteit) uitgenodigd.
Samen met hem hebben zij het gehele traject van de Maaslijn afgereisd, waarbij het
Kamerlid op een drietal stations de SP-lijstrekkers van die provincie ontmoette en samen onomstotelijk bewijs verzamelde dat de Maaslijn wel degelijk in de Randstad ligt. Want, zoals iedereen weet, als het om de Randstad gaat kunnen zaken wél snel geregeld worden.
Daarom vervangt de SP alvast de stationsnaamborden.
De actie startte op station Rotterdam-Outlet, stad aan de Maas en in de Limburgse volksmond ook wel Roermond genoemd. Hier heeft het Kamerlid het eerste fotografische bewijs vastlegd. Vervolgens is Den Haag-Plein (ook bekend
als Boxmeer) aangedaan, deze fraaie stad wordt omgeven door schitterende Maasheggen, waarnaar de regio Haaglanden is vernoemd.
Tot slot is de studentenstadhalte, station Amsterdam-
University (door velen ook wel Nijmegen Centraal genoemd) worden aangedaan.
Met het verkregen bewijs – dat aan de Maaslijn drie van de grootste Nederlandse
steden liggen – zal het voor het Kamerlid een peulenschil zijn om spoorverdubbeling
en elektrificatie van de Maaslijn op korte termijn af te dwingen.
SP-lijsttrekkers Jorge Wolters Gregório (Limburg), Nico Heijmans (Noord-Brabant) en Eric van Kaathoven (Gelderland) zijn duidelijk: “We voeren al jaren actie om die Maaslijn verdubbeld
en geëlektrificeerd te krijgen en de provincies zijn bereid een steentje bij te dragen. Maar
vanuit Den Haag hebben ze blijkbaar gewoon geen oog voor de problemen in deze
provincies. Het is tijd dat dit spoortraject weer rijksinfrastructuur wordt, de vaak propvolle stoptrein wat ruimer en vlotter kan en we binnenkort dan ook een intercity van Maastricht/
Heerlen naar Nijmegen (en verder) kunnen nemen!”
De actie maakt onderdeel uit van een petitie die de SP begin vorige maand startte, om reizigers
te informeren en steun op te halen voor de noodzakelijke aanpassingen op de Maaslijn.
Noodzakelijke verbeteringen op de Maaslijn, zoals elektrificatie en spoorverdubbeling, zijn na een gestrande aanbesteding opnieuw op de lange baan geschoven. Dit tot frustratie van provincies, gemeenten en vooral reizigers.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen stelt dat de Maaslijn “haar aandacht” heeft maar daar
merken we weinig van. Een beter OV is speerpunt voor de SP. Met de actie brengt
de SP de misère op de Maaslijn onder de aandacht en wil ze de toegezegde maar uitblijvende verbeteringen politiek afdwingen.
Onlangs zeiden en schreven enkele publicisten nog dat als deze Maaslijn in de Randstand
gelegen had, die allang opgewaardeerd zou zijn. Zo’n conclusie doet pijn maar kunnen we ook niet negeren. In die boodschap zit een kern van waarheid en dat vergroten we uit met onze actie.
Op de perrons zullen de lijsttrekkers samen met het Kamerlid daarom het stationsbord
vervangen door een fictieve stadsnaam in de Randstad. Want: ‘als het in de randstad had
gelegen, dan had het nooit zo lang geduurd’.