Max en Hamilton crashen op Monza: ‘Twee man nodig om samen bocht door te komen’

MONZA, ITALY - SEPTEMBER 12: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 battle for track position during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 12, 2021 in Monza, Italy. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202109120249 // Usage for editorial use only //
Foto: Verstappen.com

Max Verstappen is samen met Lewis Hamilton uit de Italiaanse Grand Prix gecrasht, nadat het tweetal elkaar in de eerste chicane raakte bij een inhaalmanoeuvre van de Red Bull Racing-coureur op de Mercedes. De McLarens wisten daardoor op Monza met een een-tweetje voor een verrassing te zorgen, waarbij Daniel Ricciardo foutloos naar de zege reed en met Lando Norris in zijn kielzog het feest voor het Britse team compleet was. Sergio Perez finishte als derde, maar werd door een tijdstraf als Xe geklasseerd. Zo mocht Valtteri Bottas, als laatste gestart, de derde trede van het podium bestijgen.

 

“Er gebeurde tijdens de race veel wat vanuit ons gezien niet goed was”, steekt Max na de wedstrijd van wal. “Ik had een slechte start omdat we wat minder grip dan gisteren hadden en ik niet goed wegkwam. Onze strategie was ook niet goed, omdat we een undercut kregen, dus dat gaan we analyseren. Bij mijn pitstop ging er rechtsvoor iets mis, terwijl we gewoonlijk juist heel goed zijn in pitstops.”

Over de aanvaring die leidde tot de uitvalbeurt, vertelt Max: “We zaten dicht bij elkaar in bocht één en Hamilton kneep me bij het remmen in de bocht, waardoor ik het groene gedeelte op moest om te voorkomen dat we elkaar zouden raken. Daarna probeerde ik buitenom te gaan, maar hij bleef me afknijpen. Dat had ik niet verwacht en was ook niet nodig. Op een gegeven moment had ik niet meer genoeg ruimte om die bocht te maken, waardoor we er beiden vanaf gingen.”

“Crashen wil ik natuurlijk nooit. Ik wil gewoon mooi racen”, vervolgt Max. “Maar je hebt twee man nodig om samen die bocht door te komen. Als er een daarvan niet wil meewerken, houdt het natuurlijk op. Ik wilde met hem samenwerken, ik wilde racen. Helaas raakten we elkaar.”

Max heeft geen geweldige start vanaf pole positie en Ricciardo is beter weg en pakt de leiding bij het ingaan van de eerste bocht. De Nederlander krijgt het vervolgens kortstondig met Hamilton aan de stok in aanloop naar de tweede chicane, waarbij er een lichte touche is, waarna de Brit een plek verliest aan Norris. Max weet zo de tweede stek te behouden en belandt tussen beide McLarens.

Halverwege in het veld gaat het mis met Antonio Giovinazzi, die bij de chicane rechtdoor schiet en daarna geraakt wordt door Carlos Sainz. Dat zorgt voor een kortstondige virtual safetycar en later voor een vijf seconden tijdstraf voor de Italiaan, wegens het niet veilig terugkeren op de baan. Zo voert Ricciardo het veld aan, voor Verstappen, Norris, Hamilton, Leclerc, Sainz en Perez.

Max zit binnen DRS-afstand van Ricciardo, maar laat weten dat het erg lastig is om dichtbij te komen. Ondertussen zet Hamilton, die op de harde compound banden van start is gegaan, de druk erop bij Norris. In de twaalfde ronde leidt dat tot een aanval, maar de McLaren-coureur weet die ternauwernood te pareren.

Sergio Perez heeft ondertussen een paar plekken gewonnen en haalt Sainz in voor P6, terwijl Valtteri Bottas van de laatste plek is opgeklommen naar P9.

In de achttiende ronde meldt Max over de boordradio dat de achterkant van z’n auto begint te glijden. Hij heeft dan een voorsprong van zes tellen op Norris. Een paar ronden later schiet de Red Bull Racing-coureur rechtdoor bij de chicane, maar hij vervolgt gewoon zijn weg.

In de 23e ronde maakt Ricciardo zijn pitstop en wisselt hij naar de harde band. Max komt een ronde later binnen om naar hetzelfde rubber te wisselen, maar het gaat mis bij zijn pitstop die maar liefst elf seconden duurt. Hamilton weet dan Norris in te halen, waarna de laatste ook zijn pitstop maakt en vlak voor Max de baan op komt.

Dan komt ook Hamilton binnen en tussen Norris en Max weer terug op het asfalt. Verstappen valt de Mercedes-coureur direct aan, maar na een touche in de eerste chicane, belandt de Red Bull bovenop de auto van Hamilton. Het duo eindigt samen in de grindbak en beide titelkandidaten liggen daarmee uit de wedstrijd. De safetycar wordt ingezet en Leclerc profiteert daarvan: hij ligt na zijn stop tweede, achter Ricciardo en voor Norris. Perez gaat op P4 rond, met Sainz en Bottas achter hem.

Als het veld weer wordt losgelaten, opent Norris direct de aanval op Leclerc en met een wiel door het gras verschalkt hij de Ferrari voor de tweede plek. Ook Perez gaat het gevecht met Leclerc aan en gaat via de kerbstones voorbij aan de Monegask, waar hij iets later een vijf seconden tijdstraf voor krijgt. Niet veel later volgt ook Bottas en zo verliest Leclerc in een paar ronden drie posities.

Met nog achttien ronden voor de boeg, vervolgen beide McLarens vooraan hun weg, met Ricciardo voorop. Perez en Bottas liggen daar dan vlak achter, met daarna beide Ferrari’s.

Bottas haalt Perez in met nog tien ronden te gaan, maar de Mexicaan is scherp en pakt de Mercedes meteen terug. Als Nikita Mazepin zijn Haas F1-auto met problemen stilzet, wordt nogmaals de virtual safetycar ingezet. In de slotfase volgen er geen positiewisselingen meer en zo wint Ricciardo de Italiaanse Grand Prix. Norris maakt het feest voor McLaren compleet met de tweede plaats. Bottas mag ook naar het podium, vanwege een

Lees meer bij de bron: http://www.verstappen.nl/