Grand Prix Saoedi-Arabie Max Verstappen wint : “goed begonnen”

Foto: Verstappen.com

Max Verstappen heeft zijn uitvalbeurt van vorige week in Bahrein op de best mogelijke manier goed weten te maken door de Grand Prix van Saoedi-Arabië te winnen. De Nederlander startte de wedstrijd op het Jeddah Corniche Circuit vanaf de vierde plek en wist Carlos Sainz vrijwel direct te verschalken voor de derde plek. Door een ongelukkig getimede pitstop van teamgenoot Sergio Pérez schoof Max door naar de tweede plek, alvorens een zinderend gevecht met Charles Leclerc aan te gaan in de slotfase van de wedstrijd. Vier ronden voor het eind slaagde Verstappen erin om aan de Ferrari voorbij te gaan, waarna hij de leiding niet meer uit handen gaf en zo de 21e overwinning uit zijn Formule 1- carrière pakte. Charles Leclerc en Carlos Sainz completeerden namens Ferrari het podium.

“Het was een pittige, maar goede race”, laat een blije Verstappen na afloop van de wedstrijd weten. “We hadden een klein beetje geluk met de safety car, waardoor we van de derde naar de tweede plek opschoven. Dat was natuurlijk jammer voor Checo, maar ik denk dat we daarna echt een goede snelheid hadden. We probeerden vervolgens om aan te haken. Ik zag dat Charles in de snelle bochten aan het pushen was, dus ik probeerde mijn banden te sparen. Na de virtual safety car zag je dat hij problemen met zijn banden had. Ik had een paar keer de kans om aan te vallen, maar Charles speelde het slim in de laatste bocht. Het was al met al niet makkelijk om aan Charles voorbij te komen, maar uiteindelijk is het gelukt. Ik ben blij dat we het seizoen nu eindelijk goed zijn begonnen.”

Het feit dat de auto’s elkaar door de nieuwe reglementen beter kunnen volgen, betekent nog niet direct dat het inhalen ook makkelijker is, aldus de Oracle Red Bull Racing-coureur: “Het is dit jaar makkelijker om goed een bocht uit te komen als je binnen een halve seconde van je voorganger zit. Dat maakt het vergeleken met vorig jaar moeilijker om een aanval in de laatste bocht te doen. Het is dus lastiger om je inhaalactie te plannen.”

Max verwacht ondanks het prima resultaat een geduchte tegenstander aan Ferrari te hebben: “Elk circuit is natuurlijk anders, maar je ziet wel dat het heel dicht bij elkaar zit. Ik moet zeggen dat de bandenslijtage er bij de Ferrari goed uit ziet, dus dat zijn nog dingen waar we naar kunnen kijken. We hebben het dit weekend in ieder geval goed gedaan.” 

Iets na achten lokale tijd worden de lichten gedoofd voor de tweede Grand Prix van het seizoen. Max Verstappen komt goed van zijn plek en weet in bocht twee al direct de Ferrari van Carlos Sainz te grazen te nemen voor P3. Polesitter Sergio Pérez behoudt de leiding ten opzichte van de als tweede gestarte Charles Leclerc. Achter de Red Bulls en Ferrari’s vormen Esteban Ocon, George Russell, Fernando Alonso en Valtteri Bottas de rest van de top acht. Het gehele veld komt zonder kleerscheuren de openingsfase door.

Na tien ronden leidt Sergio Pérez nog steeds het veld. De Mexicaan heeft een kleine twee en een halve seconde voorsprong op Charles Leclerc, die op zijn beurt weer twee seconden voor de RB18 van Max Verstappen rijdt. Het tempo van de top vier ligt hoog, aangezien George Russell, de man op nummer vijf, ruim tien seconden achter de Ferrari van Carlos Sainz aan rijdt.

In ronde zestien wordt de safety car naar buiten gestuurd, omdat Nicholas Latifi bij het uitkomen van de laatste bocht is gecrasht. De Williams-coureur is ongedeerd, maar zijn bolide is afgeschreven en zal moeten worden weggetakeld. Vrijwel iedereen besluit hierop naar binnen te komen voor een vers setje harde banden, waaronder ook Max Verstappen. Nadelig voor teamgenoot Sergio Pérez, die een ronde vóór de crash naar binnen kwam en door de neutralisatie terugvalt naar P3. Max schuift dus door de tweede plek. Charles Leclerc is de nieuwe raceleider.

Aan het einde van de twintigste ronde wordt het veld weer losgelaten. Leclerc behoudt de leiding in de wedstrijd ten opzichte van Verstappen. De Nederlander weet het gat in de periode hierna klein te houden, maar komt net niet dicht genoeg in de buurt om van DRS gebruik te mogen maken.

Als donderslag bij heldere hemel vallen in ronde 37 maar liefst drie coureurs uit vanwege technische problemen. Het begint met Fernando Alonso die meldt geen vermogen te hebben en plots vaart mindert, waarna we enkele tellen later de McLaren van Daniel Ricciardo vlak voor de ingang van de pitstraat zien stilvallen. Valtteri Bottas weet zijn pitbox wél te bereiken, maar ook de Fin vindt zijn Waterloo.

Na een kortstondige virtual safety car wordt de race weer hervat. Max heeft het gat naar Charles Leclerc gedicht en weet in ronde 42, vlak voor de laatste bocht aan de Monegask voorbij te gaan. Leclerc pakt de leiding echter terug op het rechte stuk middels DRS. Een fantastisch gevecht volgt, waarin Verstappen met nog vier ronden te gaan de leiding in de wedstrijd weet te pakken en ook niet meer uit handen geeft. Max wint de wedstrijd in Djedda en pakt zo belangrijke punten na de uitvalbeurt van vorige week. Charles Leclerc en Carlos Sainz nemen completeren het podium. Sergio Pérez, George Russell en Esteban Ocon vormen de rest van de top zes.

Mick Schumacher en Yuki Tsuonda komen überhaupt niet in het stuk voor. De Duitser crashte gisteren hard tijdens de kwalificatie, waardoor de Haas niet op tijd gerepareerd kon worden voor de race. Tsunoda viel vanwege technische problemen stil op weg naar de grid.

Lees meer bij de bron: http://www.verstappen.nl/

Cookieinstellingen