OLIEBOLLEN(TOCHT) IN MEI?

Foto:

REUVER. Op zaterdag 28 mei start in Reuver de jubileum-editie van de Oliebollentocht voor ligfietsen-velomobielen. En ja… daar horen natuurlijk Oliebollen bij… in mei!

Zo’n 155 felgekleurde ligfietsen met deelnemers uit zes verschillende landen, nemen deel aan deze 25e editie van de OBT. Een tocht die normaal gesproken altijd op 28 december plaatsvindt, maar door Corona tot tweemaal toe moest worden verschoven. De start is 28 mei om 10:30 uur bij ‘de Greswaren’ aan de Keulseweg 36 in Reuver.

 

 Halve kilometer

Zet je de ligfietsen van de ca. 150 deelnemers achterelkaar, dan ontstaat er een rij van ca. 500 meter. Tijdens de toertocht levert dat een kleurrijk lint aan fietsers op van wel een kilometer lang. Om veiligheidsreden zal er in drie snelheidsgroepen worden gereden. De deelnemers komen uit Nederland, België, Duitsland, Engeland, Zweden en Noorwegen.

Unieke route

Het is de organisatie gelukt om een unieke (autoluwe) rit uit te zetten. Met als hoogtepunt een rit door het voormalige Engelse munitiedepot/tegenwoordig natuurpark ‘Brachterwald’ en ‘Nationaal Park de Meinweg’. Bij ‘de Gitstap’ in Vlodrop wordt gepauzeerd en de lunch gebruikt. Via Herkenbosch, Asenray, Boukoul en Swalmen gaat het vervolgens terug naar Reuver.

Tijden

Verzamelen bij ‘de Greswaren’, Keulseweg 36 in Reuver                                                                                                   | vanaf 09:00 uur Officieel welkom                                                             | 10:00 uur

Start 25e editie Oliebollentocht                                                     | 10:30 uur

Fotomoment Brachterwald                                                            | 11:00 uur

Pauze Gitstappermolen Vlodrop                                                   | 12:30 – 14:00 uur

Afsluiting 25e OBT                                                                               | 16:00 uur

Doel

Grensrijder.com heeft meerdere doelen:

  • Promoten van het comfortabele en milieubewuste ligfietsen;
  • Promoten van de Euregio Midden-Limburg als uniek (lig)fietsgebied;
  • Opbouwen en verstevigen Nederlands-Duitse vriendschapsbanden (lig)fietsers.

Publieksactie

Wie maakt de mooiste foto of filmpje tijdens de Oliebollentocht? We nodigen publiek uit om hun foto’s en filmpjes aan ons op te sturen. De winnende foto’s en filmpjes worden verwerkt in de film/documentaire over de toertocht. Winnaars ontvangen een lekkere chocolade verassing. Foto’s en filmpjes kunnen worden toegestuurd

aan [email protected].

 


WAT IS EEN VELOMOBIEL?

Een Velomobiel is een gestroomlijnde ligfiets met een zelfdragende constructie. Veelal vervaardigd uit polyester, carbon of aluminium. Meestal heeft een velomobiel drie wielen, maar er zijn ook modellen met vier wielen. Door de aerodynamisch gevormde carrosserie kost de voortbeweging de fietser veel minder inspanning dan op een normale fiets.

Velomobielen worden vooral gebruikt voor woon-werkverkeer en voor recreatieve doeleinden.

 

Voordelen

Het voordeel van een velomobiel ten opzichte van andere fietsen is de carrosserie. Daardoor wordt men tegen de weersomstandigheden beschermd. De overkapping vermindert ook

de luchtweerstand van de fiets, waardoor met eenzelfde inspanning hogere snelheden mogelijk zijn.

De velomobiel kan voor afstanden tot zo’n 50 kilometer de auto in het woon-werkverkeer vervangen. De carrosserie is meestal zodanig dat alleen het hoofd nog buiten de fiets steekt. Sommige velomobielen hebben een kantelmechanisme van de overkapping zodat instappen vergemakkelijkt wordt. De meeste hebben omwille van de stevigheid en aerodynamica een zo klein mogelijk instap gat, hetgeen dan vaak nog goeddeels overdekt kan worden met een kap.

Nadelen

Een groot nadeel van een velomobiel is de prijs: een nieuwe kan meer dannegenduizend euro kosten. Hij is minder wendbaar dan een gewone fiets en daardoor minder geschikt voor gebruik in een stad. Met een gewicht van ongeveer 23-30 kilo is hij zwaarder dan een gewone fiets, waardoor het moeilijker is om bergop te gaan of snel op snelheid te komen.

Ook stalling is door de afmetingen lastiger dan bij een normale fiets. De carbon carrosserie is kwetsbaar voor schade.

E-assist

Er zijn momenteel ook diverse velomobielen te koop waar een e-assist is ingebouwd. Maar de meeste fietsen worden nog steeds op pure menskracht voortbewogen. Veelal voorzien met een normale derailleur met 3x 11 versnellingen of met een Rohloff-naaf met 14 versnellingen. Kijk voor meer informatie op www.ligfiets.net de officiële website van de Nederlandse Vereniging van Human Powered Vehicles.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen