Max domineert in Japan waar Red Bull Racing kampioen wordt: ‘Trots op hele team’

Max Verstappen domineerde de Grand Prix van Japan, waar Oracle Red Bull Racing dankzij zijn overwinning voor de zesde keer de constructeurstitel won. Bij de start moest Max zich niet eens voortplanten, maar al het tumult stierf in de rest van het veld, ging aan de Nederlander voorbij. McLaren completeerde Lando Norris en Oscar Piastri op het podium.

SUZUKA, JAPAN – SEPTEMBER 24: Race winner Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing celebrates Red Bull Racing’s 2023 Constructors’ Championship victory with his team after the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka International Racing Course on September 24, 2023 in Suzuka, Japan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202309240268 // Usage for editorial use only //

“Wat een groot weekend hier op Suzuka. Het is geweldig om hier te winnen. De auto was ook een raket en ging snel op alle verschillende banden”, vertelt Max. “Ik ben ontzettend trots op het hele team, van hier op het circuit tot op de fabriek, met het winnen van het constructeurskampioenschap. Dat was natuurlijk een belangrijk doel voor het team en ik ben heel blij dat het juist hier in Japan gelukt is. Het is bijzonder om de titel al zo vroeg in het seizoen te winnen. Wat hebben we Red Bull een groot seizoen ontmoet!”

Na de eerste ronde wist Max de race te controleren, maar bij de start was het nog niet eens spannend. “Bij de start had ik iets teveel wielspin en zat het dicht bij elkaar, dat was het enige. Daarna was het een redelijk rechttoe rechtaan race gelukkig. We liepen elke ronde uit, het ging heel goed”, besluit Max.

 

De top acht start op de medium compound Pirelli’s. Max moet zich na het doven van de startlichten op Suzuka ontmoeten en tand verdedigen tegen de twee McLaren’s, maar weet beide nipt voor te blijven. Lando Norris is daarbij Oscar Piastri voorbijgestoken voor de tweede plaats. In het middenveld gaat het mis en raken meerdere coureurs elkaar in de druk, waardoor de safety car wordt ingezet.

In de eerste ronde wordt Sergio Perez wijd geduwd door de Ferrari van Carlos Sainz, waarna de Mexicaan op zijn beurt Lewis Hamilton raakt. De Red Bull-coureur moet een nieuwe voorvleugel gaan halen en terugvallen naar P18. Zhou Guanyu wordt slachtoffer van de rotzooi die hem om de oren vliegt, nadat Valtteri Bottas en Alex Albon elkaar flink raken en ook een geïnstalleerde voorvleugel hebben. De Williams van Albon gaat daarbij even door de lucht.

Bij de herstart is Max goed weg en blijft de constante gehandhaafd. Bottas wordt van de baan gereden door Logan Sargeant en is ondanks de tumultueuze openingsfase pas de eerste uitvaller. Ondertussen weet George Russell zijn Mercedes-teamgenoot in te halen, al zij het van korte duur, wil Hamilton direct P7 terugpakken. Perez krijgt een tijdstraf van vijf seconden, omdat hij bij het resultaat van de pitstraat – nog onder de safety car – anderen heeft gehaald.

Max heeft zich na elf ronden vier seconden verloren van Norris, die op zijn beurt net zo ver vooruit is op Piastri. Leclerc en Sainz volgen op anderhalve tel, voor Hamilton en Russell. Fernando Alonso maakt dan als eerste een pitstop en wisselt van softs naar harde banden. Perez beschadigt opnieuw zijn voorvleugel, bij een mislukte inhaalpoging op Kevin Magnussen, waarbij de RB19 de Haas op het achterwiel botst en de Deen spint. Beiden komen de pits in en Perez lost zijn tijdstraf in.

Omdat de rotzooi op de baan volgt is er een virtuele safety car, waarbij Piastri direct vanaf P3 zijn mediums inruilt voor harde banden. De race wordt snel weer hervat en Perez zet zijn auto stil in de pits, als hij ironisch genoeg nog een tweede tijdstraf krijgt voor zijn aanrijding met Magnussen. De Mercedessen zijn opnieuw in een heftig gevecht verwikkeld, waarbij Hamilton wijd gaat bij Degner 2 en Spoon maar hij maakt zich breed en versterkt zijn plaats, om meteen daarna zijn pitstop te maken. Verstappen komt ook binnen en neemt in de concurrentie herhaaldelijk een setje mediums.

Het duurt niet lang voordat Max Russell, die nog niet gepit heeft, inhaalt en de leiding herpakt. Piastri rijdt dan dankzij zijn undercut voor Norris. De Ferrari’s van Leclerc en Sainz volgen beide McLarens. Alonso uit zijn frustraties over de boordradio, nadat hij is opgenomen door zowel Sainz als Hamilton en zelf niet voorbij komt aan Esteban Ocon. Na 25 ronden stopt Russell dan ook en valt hij terug tot achter zijn teamgenoot. De Bitten liggen dan zesde en zevende. Max ligt dan twaalf seconden voor op Piastri, die Norris in zijn versnellingsbak heeft. McLaren besluit het duo van plaats te laten wisselen.

In ronde 38 maakt Verstappen zijn tweede pitstop, waarbij hij zijn mediums inruilt voor de harde compound. Omdat Piastri en Norris vlak voordat hun tweede stop werd gemaakt, werd Max de leiding in de race die hij volledig domineert en onzichtbaar. Max zet de snelste rondetijd neer (1:34.183), maar Red Bull bestuurt Perez –- die al die tijd heeft binnen gestaan ​​- weer de baan op met een vers setje softs. Zo kan de Mexicaan zijn tweede tijdstraf inlossen, gevolgd door Red Bull de auto overgenomen uit de wedstrijd neemt en de dramatische dag van Perez tot een einde komt.

Leclerc weet in ronde 46 met een mooie manoeuvre de vierde plek van Russell over te nemen. Met nog vijf ronden te gaan heeft Sainz de aansluiting gevonden bij de Mercedessen van Hamilton en Russell. De teamgenoten weten elkaar niet te helpen en de Spanjaard haalt Russell in voor P6.

Na 53 ronden komt Max als eerste over de streep met een riante voorsprong van negentien seconden op Norris, die op het podium wordt opgenomen wordt door McLaren-teamgenoot Piastri. Leclerc wordt vierde, voor Hamilton, Sainz en Russell.

SUZUKA, JAPAN – SEPTEMBER 24: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB19 stops in the Pitlane during the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka International Racing Course on September 24, 2023 in Suzuka, Japan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202309240456 // Usage for editorial use only //

Dankzij de 26 punten van Verstappen is Oracle Red Bull Racing constructeurskampioen in een jaar dat van schijnbaar naar onmogelijk gaat. Het is het zesde kampioenschap voor het team uit Milton Keynes. Max kan zich tegelijkertijd opmaken voor het binnenhalen van zijn derde rijderstitel, waarbij een top zes notering in de sprintrace op zaterdag in Qatar al veilig stelt.

Lees meer bij de bron: http://www.verstappen.nl/

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen