Op vrijdagavond 12 mei om 20.00 uur geeft het Toonkunstkoor Roermond onder leiding van Pieter Cox in de Sint-Christoffelkathedraal een concert rond het thema LUX/LICHT. Organist Jo Louppen, sopraan Karola Pavone en bariton Vincent Kusters werken mee aan het concert. Licht is het universele symbool van goedheid en hoop. Het koor zingt in deze tijd na Pasen al onze dierbare overledenen het eeuwige licht toe. Het programma omvat drie werken van drie componisten, die elk hun eigen kijk op het thema hebben.
Lux aeterna – Morten Lauridsen
De woorden lux aeterna (Latijn voor ‘het eeuwige licht’) vormen het begin van een vaste tekst die in de katholieke kerk gebruikt wordt bij het requiem, de mis voor een overledene. De Amerikaanse componist Morten Lauridsen (1943) heeft deze tekst met andere teksten uit de Latijnse liturgie verbonden in een vijfdelig stuk rond het thema licht. Lauridsen verbleef in zijn jeugd als brandweerman eens tien weken in een uitkijktoren in een uitgestrekt bos. Die periode van persoonlijke bezinning bracht hem tot het besluit om de muziek in zijn leven centraal te stellen. Als componist is hij bekend om zijn religieuze composities met een sterk mystieke inslag. Zijn Lux aeterna uit 1997 wordt gezongen door koren over de hele wereld.
Requiem
Gabriel Fauré Gabriel Fauré (1845-1924) was een veelzijdig componist. Hij geldt onder meer als vernieuwer van de Franse religieuze muziek. Het Requiem uit 1890, zijn beroemdste werk, is daarvan een uitgesproken voorbeeld. Fauré lapte de pauselijke regels over kerkmuziek aan zijn laars. Hij liet delen uit de vaste tekst voor het requiem weg en zette zijn persoonlijke kijk op het geloof en de dood centraal: Libera me (‘bevrijd mij uit het duister van het leven’). Later zei hij hierover: ‘Nadat ik zo lang uitvaartdiensten op het orgel had begeleid, had ik daar schoon genoeg van. Ik wilde iets volkomen anders scheppen.’ Faurés Requiem is een rustgevend en troostend requiem. Het is wel eens het ‘wiegelied van de dood’ genoemd.
Het laatste werk is ook een Lux aeterna, maar nu van de Engelse componist Edward Elgar (1857-1934). Na een slopende werkdag in 1898 zat Elgar wat te ‘pingelen’ op de piano toen zijn vrouw opeens zei: ‘Edward, that’s a good tune! What is that?’ Elgar werkte het themaatje uit tot veertien Enigma Variations, die hij elk opdroeg aan één van zijn vrienden. Het koor zingt de Nimrod Variation, die geschreven is voor Elgars vriend August Jaeger. Dit stuk is later door John Cameron voor acht stemmen gearrangeerd rond de lux aeterna-tekst uit het katholieke requiem.
Kaarten à € 15 via 06-13379372 of www.toonkunstkoorroermond.nl.