Max Verstappen heeft met overmacht de Grand Prix van Brazilië gewonnen. Gestart vanaf pole positie pakte Max direct de leiding. Door een startcrash van Alexander Albon en Kevin Magnussen moest de race herstart worden en ook ditmaal had Verstappen een uitstekende start. Ondanks dat Lando Norris in de beginfase nog wat druk uit kon oefenen op Max, wist de drievoudig Formule 1-wereldkampioen zijn voorsprong gestaag uit te bouwen. Na een twee-stoprace scoorde hij met een voorsprong van acht seconden zijn zeventiende Grand Prix-zege van het jaar. Het betekende tevens de negentiende overwinning van het jaar voor Oracle Red Bull Racing, waarmee het team uit Milton Keynes het record van Mercedes uit 2016 evenaarde. Achter Norris pakte Fernando Alonso knap de derde plek, door na een prachtig gevecht in de laatste ronde nog voorbij te gaan aan Sergio Perez.
Na afloop neemt Verstappen zijn race door: “Het was een goede race. De starts waren erg belangrijk vandaag. Beide starts waren erg goed, daarna ging de gehele race om het managen van de banden. We hadden de juiste strategie en hebben steeds op het juiste moment onze pitstops gemaakt. Op elke band gingen we goed, maar vooral in de middelste stint konden we een gat creëren en ik vond dat erg sterk van ons. Op de zachte banden en ook op de mediums tot een bepaalde hoogte kon Lando redelijk mee komen, maar in de laatste vijf tot tien ronden van de stint kon ik afstand nemen van hem. Het zag er allemaal goed uit, maar met de hoge bandendegradatie moet je met de auto constant correcties uitvoeren. Je moest de hele tijd de focus bewaren en het pakte goed uit vandaag."
Lando Norris plaatste in de beginfase één aanval op Verstappen, die zijn plek echter eenvoudig kon verdedigen: “Hij had nieuwere zachte banden, dan weet je dat je in de eerste twee of drie ronden iets meer grip hebt en ik was best veel aan het managen", legt Max uit. "Hij zette één ronde extreem aan en toen moest ik even verdedigen. Maar, ik denk dat hij al snel realiseerde dat hij zelf ook moest gaan sparen anders haal je de stint niet.”
Het sparen van de banden zorgde er dan ook voor dat Max de race niet als heel enerverend heeft ervaren: “Het was niet heel lastig, maar de hele race zit je onder je limiet en probeer je zo goed mogelijk op je banden te letten. Dat maakt het iets minder leuk natuurlijk, maar dat hoort er soms ook bij.”
Tenslotte kijkt Max uit naar de volgende race, die in Las Vegas: “Het is erg anders vergeleken met deze race. Het zal een stuk kouder zijn, dus laten we zien hoeveel grip er zal zijn op het nieuwe statencircuit. Het is nieuw voor iedereen en ik denk dat het een weekend vol verrassingen zal worden.”
Het is droog en zonnig voorafgaand aan de 71 ronden tellende Grand Prix van Brazilië op het circuit van Interlagos. Alle coureurs starten de race op de zachte banden, met uitzondering van Nico Hulkenberg die op de medium compound banden de race aanvangt. Al tijdens de opwarmronde spint Charles Leclerc achterwaarts de bandenstapels in bij bocht zeven en kan daardoor niet deelnemen aan de race. De Monegask, die naast Max Verstappen de tweede plek op de grid in had mogen nemen, meldt over de boordradio dat er problemen zijn met de hydrauliek van zijn Ferrari. Door de pech van Leclerc, heeft Verstappen de eerste startrij voor zichzelf. Hij behoudt dan ook eenvoudig de leiding bij de start. Achter de Nederlander komen de twee Aston Martins slecht weg vanaf de tweede startrij en ze worden voorbij gestoken door Lando Norris en Lewis Hamilton, die achter Verstappen aansluiten op plek twee en drie.
In het middenveld raken Alexander Albon en Nico Hulkenberg elkaar. Albon knalt stuurloos in de zijkant van Kevin Magnussen en beide heren schuiven hard de bandenstapels in. Albon en Magnussen kunnen ongedeerd hun gehavende auto’s verlaten, maar liggen wel uit de race. In eerste instantie komt de safety car naar buiten, maar al snel daarna wordt de rode vlag gezwaaid vanwege de schade die de bandenstapels hebben opgelopen. Daniel Ricciardo en Oscar Piastri lopen ook schade op door de vele brokstukken op de baan en moeten hun auto’s na de eerste ronde terugbrengen naar de pitbox. De rode vlag geeft hun teams de kans om de auto te repareren.
Na een oponthoud van een klein half uur wordt de race hervat met een staande herstart. De auto’s van Piastri en Ricciardo zijn weer gerepareerd en ze mogen de race herstarten vanuit de pitstraat, terwijl de overige vijftien coureurs starten vanaf de startgrid. Max komt wederom goed weg bij de herstart en pakt de leiding, Norris sluit aan op P2 terwijl Alonso de derde plek afsnoept van Hamilton. Norris kan in de openingsfase goed aanhaken bij Verstappen en blijft binnen DRS-bereik. In ronde acht deelt de Brit een paar speldenprikken uit bij Max, maar de Red Bull-coureur weet de McLaren-coureur moeiteloos achter zich te houden. In de daaropvolgende ronden verliest Norris steeds meer terrein op Verstappen.
Zhou Guanyu valt in ronde 24 uit met technische problemen aan zijn Alfa Romeo. Zowel Verstappen als Norris maken in ronde 28 hun eerste pitstop. Beide coureurs wisselen hun zachte banden in voor een setje medium compound banden en komen op de plekken één en twee terug het asfalt op. Norris heeft na zijn stop een achterstand van vijf seconden op leider Verstappen. De dag van Alfa Romeo gaat van kwaad tot erger als de auto van Valtteri Bottas in ronde 41 ook achterwaarts de pitbox in wordt geduwd vanwege technische problemen. Aan kop blijft het gat tussen Verstappen en Norris steeds rond de vijf seconden balanceren. Alonso volgt op ruime afstand op P3.
In ronde 57 komt Max naar binnen voor zijn tweede pitstop. Max krijgt een vers setje zachte banden onder de RB19 geschroefd en komt als tweede terug de baan op, twaalf seconden achter Lando Norris, die zijn tweede stop nog moet maken. In ronde 60 maakt ook Norris zijn pitstop, waardoor Max weer terug aan de leiding van de race komt te liggen. Ondertussen parkeert George Russell zijn Mercedes in de pits, waarmee hij de zesde uitvaller van de race is.
In de slotfase ontspint zich een prachtig gevecht tussen Sergio Perez en Fernando Alonso. Na rondenlang vlak achter de Spanjaard te hebben gereden, gaat Perez in de één-na-laatste ronde voorbij aan Alonso. De Aston Martin-coureur vecht echter terug en gaat in de laatste ronde weer voorbij aan de Mexicaan. Perez komt op het laatste rechtste stuk nog in de slipstream van Alonso, maar komt 53 duizendsten van een seconde tekort voor het podium. Alonso pakt hiermee zijn achtste podium van het jaar. Dit alles gebeurt ver achter Verstappen die zijn zeventiende overwinning van het jaar pakt, en zijn record van meeste overwinning in één seizoen weer wat verder aanscherpt. Ook heeft Max procentueel gezien het record nu definitef in handen. Hiermee is het stokoude record van Alberto Ascari, die in 1952 maar liefst 75% van de races (zes van de acht races) wist te winnen, verbroken. Lando Norris eindigt acht seconden achter Verstappen voor de zesde keer dit jaar op plek twee. Perez eindigt net buiten het podium op plek vier, met daarachter Lance Stroll op P5. Carlos Sainz wordt zesde, terwijl Pierre Gasly, Lewis Hamilton, Yuki Tsunoda en Esteban Ocon de top tien completeren.