ROERMOND - De warmte is nauwelijks uit te houden, maar er is redding op komst. Terwijl de temperatuur vrijdag lokaal oploopt tot bijna 40 graden, keldert het kwik na het weekend.
Volgende week is het nog maar een graad of 21, meldt Weeronline.
Kookpunt
Voor het zover is, geldt in een groot deel van het land code oranje. Vandaag schiet de temperatuur al snel omhoog. Met 36 tot 37 graden wordt het bloedheet. Vrijdag is het absolute kookpunt van de week. Weeronline waarschuwt daarnaast voor smog: door de hitte verslechtert de luchtkwaliteit, wat luchtwegklachten kan veroorzaken.
Kanteling
Ook ’s nachts is er nauwelijks verkoeling. Halverwege de vrijdagavond is het op veel plekken nog tropisch. In de koudste uren zakt de temperatuur niet verder dan 23 graden. En omdat de warmte inmiddels flink in de muren is getrokken, blijft het ook binnenshuis zweten. In het weekend begint het weer langzaam te kantelen. Zaterdag is het met 35 tot 37 graden nog tropisch, maar later op de dag neemt de kans op regen- en onweersbuien toe. Zondag voelt erg drukkend aan, opnieuw in combinatie met buien.
Normaal
Na het weekend volgt de aangekondigde temperatuurval. Maandag tikt het binnenland nog maximaal 28 graden aan, maar de rest van de week schommelt de middagtemperatuur tussen de 21 en 24 graden. Met een wisselvallig weerbeeld van zon, wolken en buien keren we terug naar normale waarden voor de tijd van het jaar. Een flinke overgang na de extreme hitte, aldus het weerbureau.