unieke samenwerking Wonen Zuid en Herman Broerenschool

Foto: Wonen Zuid

Het is een gezellige bedrijvigheid op de Herman Broerenschool in Roermond. Leerlingen en docenten zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de jaarlijkse kerstmarkt. In dit decor praten we met John Dauven (adjunct directeur en stagecoördinator) en Niek Timmermans (klassen assistent) over de mooie samenwerking tussen de school en Wonen Zuid.

Het verschil maken

De Herman Broerenschool is een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen staan centraal. John: “We werken met een kwetsbare groep van de samenleving. Voor hen kunnen we het verschil maken. Bij ieder kind kijken we daarom naar wat het nodig heeft om optimaal te kunnen groeien en zich te ontwikkelen. We willen dingen voor hen mogelijk maken dat is onze drijfveer.”

Persoonlijke groei staat centraal   

De school wil de leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een zelfstandig leven. Het doel van het onderwijs is dan ook de kinderen vaardigheden aan te leren die hun zelfstandigheid vergroten en het gevoel van eigenwaarde vergroten. Gedurende de schoolloopbaan verschuift de verhouding theorie en praktijk. Niek: “Na een interne en een groepsstage komen ze uiteindelijk in aanmerking voor een individuele externe stage.” John vult aan: “Het streven is om ze toe te leiden naar arbeid, maar dit is heel breed. Het varieert van arbeidsmatige dagbesteding tot een betaalde baan.

 Groepsstage eerste belangrijke stap buiten school

Het doel van de groepsstage, die minimaal 20 weken duurt, is de leerlingen voor te bereiden op arbeid en wonen. 4 leerlingen gaan onder begeleiding van een docent op een plek buiten school aan de slag. John: “We vinden het belangrijk dat de leerlingen stage lopen in de context in plaats van op school situaties na te bootsen.” Niek: “Tijdens de groepsstage leren we ze om zelf verantwoordelijkheid te nemen, zelfstandig taken uit te voeren maar ook om samen te werken. Elke leerling heeft twee eigen doelen op het gebied van arbeidsvaardigheden.”

Herman Broerenschool en Wonen Zuid

De samenwerking tussen de school en Wonen Zuid is op een ludieke manier ontstaan. John: “De aanleiding is een tuinbeurs in Hardenberg. Ik wilde daar graag met een aantal leerlingen naar toe. Omdat Hardenberg niet direct in de buurt ligt was ik op zoek naar een overnachtingsplek. Ik  benaderde een collega-school in Ommen met de vraag of zij misschien tips voor mij hadden. Zij gaven aan hiervoor een woning van de plaatselijke woningstichting beschikbaar te hebben. Deze gebruikten zij als stageplek. Zo is het idee ontstaan.”

Win-win situatie

Toen John met zijn idee bij Wonen Zuid aankwam, was Dominique Spierings (wijkregisseur) meteen enthousiast.  Samen met collega René Bongers (wijkbeheerder) is ze meteen op zoek gegaan naar een woning waar leerlingen zaken als het huishouden en tuinonderhoud kunnen oefenen. En dat is gelukt: sinds oktober dit jaar lopen 4 leerlingen onder begeleiding van Niek stage in een woning in de wijk Donderberg in Roermond. Dominique: “Super mooi om op deze manier iets voor deze jongeren te kunnen betekenen.” Daarnaast is het voor beide partijen een win-win situatie: de leerlingen doen ervaring op en de anders leeg liggende woning wordt goed onderhouden.

Perfecte leerschool

Voor de jongeren is dit op allerlei vlakken een perfecte leerschool. Zo fietsen ze iedere maandag zelf naar de woning en oefenen op deze manier ook de verkeersregels. Niek: “Ik fiets achter ze, maar geef hen het vertrouwen dat ze het zelf kunnen.” De werkzaamheden in de woning worden bepaald in overleg met René (stofzuigen, ramen wassen, onkruid wieden, gras maaien). Niek: “Ik heb ze ook de opdracht gegeven om te bekijken wat er in hun ogen qua onderhoud moest gebeuren in de woning. Na een rondgang door de woning kwamen ze tot de conclusie dat een muur geschilderd moest worden. Toen heb ik ze zelf een lijst laten maken van benodigde spullen. Deze hebben ze zelf naar René gestuurd en met hem afspraken gemaakt over de levering van de spullen.”

Persoonlijke begeleiding

Persoonlijke begeleiding van de jongeren is cruciaal. Niek: “Ik vind mijn rol heel belangrijk. Het ene moment hebben ze een arm nodig, het andere moment een duidelijke grens. Ik wil hen het gevoel geven dat ik er voor ze ben, maar ook dat ze fouten mogen maken.” John vult aan: “Het draait allemaal om relatie en vertrouwen. Van daaruit kunnen ze groeien.”  Wij zijn heel blij dat we aan dit proces een bijdrage mogen leveren en hopen deze samenwerking nog lang te mogen continueren.

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen