ROERMOND - Doordat de samenwerking tussen Translink en bunq is beëindigd, loopt de introductie van de nieuwe OV-pas vertraging op. Desondanks voert Arriva Limburg wel twee nieuwe producten al gedeeltelijk in.
De twee nieuwe reisproducten, die speciaal zijn ontwikkeld voor kinderen en jongeren, worden vanaf 2025 aangeboden in Limburg: Arriva Kids Vrij Limburg en Arriva Voordeel Jeugd Limburg.
Arriva Kids Vrij Limburg
Vanaf 1 januari reizen kinderen van 4 tot en met 11 jaar gratis met de bus en trein in Limburg. Dit doen zij met het nieuwe product Arriva Kids Vrij Limburg. Dit abonnement kan eenvoudig op de persoonlijke OV-chipkaart van het kind worden gezet, waardoor kinderen onbeperkt en gemakkelijk reizen. Voor eenmalige reizen is er ook een speciaal Kids Vrij kaartje beschikbaar bij de buschauffeur.
Arriva Voordeel Jeugd Limburg
Arriva Voordeel Jeugd Limburg is een nieuw product dat jongeren tussen 12 en 18 jaar kortingen biedt op hun reizen. Met dit product betalen jongeren nog maar maximaal 50 euro per maand, ongeacht hoeveel ze reizen. Dit product is speciaal ontwikkeld om jongeren te stimuleren vaker gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dit nieuwe product maakt gebruik van de nieuwe mogelijkheden van OVpay (staffels en capping) en kan daarom niet op de OV-chipkaart uitgerold worden. Het product kan wel op de betaalpas aangeboden worden, naar verwachting vanaf zomer 2025.
Sterabonnementen
Wanneer de OV-pas geïntroduceerd wordt kan Arriva Voordeel Jeugd ook op deze pas worden aangeboden. Om met name de reizigersgroep scholieren in de tussentijd tegemoet te komen, worden vanaf 1 januari 2025 alle sterabonnementen (vanaf 2 sterren) in prijs verlaagd naar 50 euro per maand. Daarmee ontstaat er voor de doelgroep jeugd vanaf 1 januari 2025 al een tijdelijk, voordelig product voor de bus.Naar verwachting is vanaf de zomer van 2025 het definitieve product Arriva Voordeel Jeugd Limburg met steeds dezelfde maximale maandprijs, namelijk 50 euro, voor reizen met bus en dan dus ook trein met Arriva in Limburg beschikbaar.