ROERMOND - Het kijkgedrag van Nederlanders wordt steeds meer gedomineerd door streamingdiensten, blijkt uit recent onderzoek van VPN Nederland. Maar liefst 80 procent van de Nederlanders maakt gebruik van ten minste één streamingdienst en voor bijna de helft (46 procent) is het gebruik ervan een dagelijkse routine.
Series en films
VPN Nederland heeft ruim zeshonderd Nederlanders gevraagd naar hun mening over het gebruik van streamingdiensten. Zo betaalt bijna de helft van de Nederlanders gemiddeld tussen de 10 en 20 euro per maand en is de voornaamste reden voor het kiezen van een streamingdienst het aanbod in series en films.
'Bingen'
Het liefst 'bingen' we allerlei series achter elkaar, maar dat gaat helaas niet altijd. Bij sommige series komt er namelijk elke week een nieuwe aflevering online. Hier wacht zo’n 39 procent van de Nederlanders wekelijks op. Slechts 9 procent kijkt maandelijks, maar wat vooral opvalt is het aantal dat zelden gebruik maakt van een streamingdienst. Want 6 procent van de Nederlanders voelt niet de behoefte om überhaupt te streamen.
Kosten
Bijna jaarlijks verhogen streamingdiensten de abonnementsprijzen. Soms hangen ze zelfs nieuwe regels aan deze abonnementen. Zo wordt het gebruikers steeds moeilijker gemaakt om een account te delen. De prijzen lopen daardoor nog meer op, omdat je nu sneller een abonnement voor alleen jezelf afsluit. Ongeveer 32 procent heeft maandelijkse kosten tussen de 20 en 50 euro. Een kleine groep (4 procent) betaalt nog meer. Zij geven tussen de 50 en 100 euro per maand uit. Het is voor 80 procent van Nederland misschien lastig voor te stellen, maar er zijn ook mensen die minder dan een tientje per maand uitgeven aan streamingdiensten.
Aanbod
Het aanbod van streaming is groot. In Nederland zijn er inmiddels zo’n dertig aanbieders van series en films. Dit maakt de keuze voor een bepaalde streamingdienst alleen maar moeilijker. De belangrijkste reden voor de keuze van een streamingdienst is het aanbod in series en films. Ruim 60 procent vindt het belangrijk dat er genoeg series en films worden aangeboden die hun interesse heeft. Naast het aanbod is de prijs en het gebruiksgemak van een dienst ook doorslaggevend voor 26 procent van de Nederlanders.