Hoewel vergroening van schoolpleinen volop aandacht krijgt, blijft groen in de klas vaak onderbelicht. Uit onderzoek onder ouders van basisschoolkinderen blijkt echter dat ruim de helft het belangrijk vindt dat er planten in de klas aanwezig zijn.
Twee basisscholen uit Limburg, De Brink in Ottersum en de Montessorischool in Weert, nemen daarom deel aan een nieuw experiment om de positieve effecten van planten in klaslokalen te onderzoeken.
Positieve effecten op welzijn en sfeer
Volgens ouders zijn planten niet alleen decoratief, maar dragen ze bij aan een gezondere leeromgeving. Ruim driekwart gelooft dat planten zorgen voor een betere luchtkwaliteit, wat een positief effect heeft op focus en welzijn. Daarnaast denkt 78% dat planten de sfeer in de klas verbeteren. Andere voordelen die ouders noemen, zijn verbeterde concentratie (41%) en toegenomen aandacht en focus (47%).
Verantwoordelijkheid en betrokkenheid
Naast de fysieke voordelen kan het verzorgen van planten bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Zo geeft 74% van de ouders aan dat het onderhoud van planten het verantwoordelijkheidsgevoel van hun kinderen kan versterken. Bijna 80% is zelfs bereid te helpen met de verzorging tijdens vakanties, zodat het groen in de klas ook buiten schooltijd onderhouden blijft.
Vergroeningsinitiatief in Limburg
Om het effect van planten op leerlingen concreet te meten, start Bloemenbureau Holland in samenwerking met de GreenBee Foundation een experiment. Leerlingen krijgen een eigen plant en leren deze te verzorgen. Voor en na de lessen wordt onderzocht hoe het groen bijdraagt aan het welzijn van de kinderen. Met dit experiment hopen de initiatiefnemers scholen te inspireren om klaslokalen structureel te vergroenen.
Meer informatie is te vinden via www.greenbeefoundation.nl.