Deze trends vind je terug in je kerstpakket...

16 dec , 10:56 nieuws
unnamed 18
Seeders
ROERMOND - Ben jij gewend om een kerstpakket vol lekkernijen te krijgen? Dan bestaat de kans dat je dit jaar verrast wordt met iets anders. In de zoektocht naar het perfecte kerstpakket zijn bedrijven dit jaar namelijk massaal afgestapt van de traditionele pakketten vol chocolade en flesjes drank.
In plaats daarvan draait alles in 2024 om duurzaamheid, luxe én een persoonlijke touch. Profipack deed onderzoek naar de trends voor kerstpakketten.
Groene kerst
Duurzaamheid is een must. Wat in eerdere jaren nog een bijzaak was, is nu hét criterium bij het samenstellen van kerstpakketten. Liefst 68 procent van de bedrijven kiest dit jaar voor duurzame opties: gerecyclede verpakkingen, herbruikbare items en lokaal geproduceerde producten zijn helemaal in. Ook zijn digitale cadeaubonnen dit jaar weer favoriet onder de werkgevers.
Vroege start
Bedrijven beginnen steeds eerder met de voorbereidingen voor kerstpakketten. Al in de zomermaanden gaat de zoektocht naar het ideale pakket van start, met een opvallende piek in juni. Deze vroege start is essentieel voor bedrijven die hun pakketten willen personaliseren en unieke producten willen kopen. Door op tijd te beginnen, zijn er genoeg mogelijkheden en kunnen bedrijven inspelen op de nieuwste trends.
Vegan
De kans is groot dat je dit jaar meer plantaardige producten in je kerstpakket zult vinden dan in voorgaande jaren. Vleespakketten verliezen maar liefst 39 procent van hun populariteit, terwijl vegan kerstpakketten juist met 39 procent groeien. Steeds meer bedrijven kiezen voor duurzame en diervriendelijke alternatieven. Dit jaar kunnen kerstpakketten wel nét dat beetje extra luxe bevatten. Want het gemiddelde budget per werknemer is met 7 procent toegenomen ten opzichte van 2023, naar 45 euro. Vooral in sectoren zoals IT en consultancy wordt er flink uitgepakt, met een gemiddeld budget van 60 euro per pakket. Niet alleen luxe, ook personalisatie is dé trend van dit seizoen. Bedrijven willen hun medewerkers niet alleen verrassen, maar ook echt laten merken dat ze gewaardeerd worden.