Eigen koffie, vertrouwd eten en geen moeite doen om een vreemde taal te spreken

06 aug , 10:07 nieuws
coffee-1850612_1280
Pixabay - CC0 Public Domain

ROERMOND - Vakantie is voor velen hét moment om te genieten, maar de manier waarop je dat doet, verschilt per persoon. Waar sommigen zich volledig onderdompelen in de lokale cultuur met typische gerechten en het leren van een nieuwe taal, blijven anderen liever bij het vertrouwde.

Interhome vroeg meer dan 2400 Europeanen naar hun vakantiegewoontes. En wat blijkt? Nederlanders hebben enkele gewoonten die duidelijk anders zijn dan die van de rest van de Europeanen. Daarbij lijken nogal wat clichés te worden bevestigd.

Onmisbaar
Nederlanders kunnen niet zonder hun bakje koffie, ook niet op vakantie. Uit het onderzoek blijkt dat we het koffiezetapparaat veruit het belangrijkste apparaat vinden in een vakantiehuis. Veel belangrijker dan andere apparaten zoals de magnetron (2), vaatwasser (3), vriezer (4) en waterkoker (5). Onze liefde voor goede koffie gaat ver: 37 procent van de Nederlanders checkt vooraf welk koffiezetapparaat er aanwezig is, een percentage dat boven het Europese gemiddelde van 30 procent ligt. En dan is er nog de groep die hun eigen vertrouwde koffie van thuis niet kan missen: 17 procent van de Nederlanders neemt namelijk het eigen koffiezetapparaat mee, tegenover 12 procent van de andere Europeanen. 'We zien dat comfort en vertrouwdheid erg belangrijk zijn voor Nederlandse gasten, vooral wanneer het gaat om ochtendroutines en maaltijden', zegt Thibault van Look, Sales Manager Benelux bij Interhome. 'Met attente toevoegingen, zoals een goed koffiezetapparaat of handige keukenspullen, kunnen verhuurders voor hun gasten een groot verschil maken.'

Simpel en vertrouwd
En hoe zit het met de eetgewoonten van Nederlanders op vakantie? Wanneer het er op aankomt, kiezen Nederlanders vaak voor het vertrouwde. Liefst 32 procent geeft de voorkeur aan simpel eten of zelf koken, terwijl het Europese gemiddelde op 20 procent ligt. Waar 37 procent van de Europeanen graag de lokale keuken ontdekt, ligt dit percentage voor Nederlanders op slechts 20 procent. Een ander opvallend verschil: Nederlanders maken zich nauwelijks druk om taalverschillen. Meer dan de helft (52 procent) van de Nederlanders zegt zich er weinig of niets van aan te trekken, tegenover 28 procent van de Europese vakantiegangers. Ook de bereidheid om lokale zinnen te leren is voor Nederlanders lager (18 procent) dan voor andere Europeanen (31 procent).