De Maaslijn, een belangrijke regionale spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond, wordt grondig gemoderniseerd om reizigers een betrouwbaardere en duurzamere dienstregeling te bieden.
Met dagelijks 22.000 reizigers is de lijn, die Limburg, Gelderland en Noord-Brabant verbindt, een cruciale schakel in het openbaar vervoer. Door vertragingen en verstoringen is modernisering hard nodig.
Het project omvat de elektrificatie van het ruim 80 kilometer lange traject. ProRail zal bovenleidingen en onderstations plaatsen, en passeersporen aanleggen in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Deze sporen maken het mogelijk om tegemoetkomende treinen beter te laten passeren, waardoor vertragingen sneller kunnen worden opgevangen. Ook worden spoorbogen verbreed om treinen sneller en efficiënter te laten rijden.
Meer dan twintig overwegen krijgen veiligheidsverbeteringen, waarmee reizigers profiteren van een snellere en veiligere reis. De maatregelen maken de lijn niet alleen betrouwbaarder maar dragen ook bij aan een duurzamer openbaar vervoernetwerk door de overstap naar elektrisch rijden.
De voorbereidingen, zoals het verleggen van kabels en het aanvragen van kapvergunningen, zijn inmiddels gestart. De daadwerkelijke bouw begint in 2025, met een gefaseerde aanpak. Eerst wordt het traject tussen Nijmegen en Venlo aangepakt, gevolgd door het deel tussen Venlo en Roermond. Reizigers en bewoners worden via een speciale projectpagina op de hoogte gehouden van de voortgang en eventuele overlast.
Dit omvangrijke project is een samenwerking tussen de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en ProRail. Aannemer Swietelsky Rail voert de werkzaamheden uit.