Grote spoorwerken aan Maaslijn starten eind mei

25 apr , 2:29 nieuws
1000074762jpg
Swietelsky

Eind mei beginnen de langverwachte grootschalige werkzaamheden aan de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond.

Na jaren van voorbereiding en meerdere keren uitstel start dan eindelijk de daadwerkelijke opwaardering van deze belangrijke regionale treinverbinding. Spoorbeheerder ProRail en aannemer Swietelsky Rail Benelux pakken het project in fasen aan, met als doel de capaciteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de lijn sterk te verbeteren.

De Maaslijn wordt deels verdubbeld, onder andere bij Cuijk, Boxmeer, Venray en tussen Reuver en Swalmen. Daarnaast wordt het traject volledig geëlektrificeerd, wat de weg vrijmaakt voor een duurzamere exploitatie met elektrische treinen.

De inzet van geavanceerde machines, zoals de SMD 80, moet het zware werk aan spoor en ballast mogelijk maken zonder dat de werkzaamheden zich eindeloos voortslepen.

De opwaardering is hard nodig. De huidige Maaslijn kampt al jaren met capaciteitsproblemen en verouderde infrastructuur, wat de betrouwbaarheid en frequentie van de treindienst onder druk zet.

Dankzij de geplande verbeteringen moet het straks mogelijk zijn om meer treinen per uur te laten rijden en wordt de kans op vertragingen aanzienlijk kleiner.

Hoewel reizigers tijdens de werkzaamheden rekening moeten houden met hinder, beloven de betrokken partijen tijdige communicatie en zoveel mogelijk spreiding van de overlast.

Met het project krijgt Limburgs openbaar vervoer een flinke impuls, waarbij duurzaamheid en reizigerscomfort hand in hand gaan.