De redactie van Sjtadsomroop Remunj (SORTV) heeft met verbazing kennisgenomen van het artikel van VML Nieuws over het aanwijzingsproces van de lokale publieke omroep in Roermond. In dat stuk wordt gesuggereerd dat beide kandidaten – RTV Roermond en Sjtadsomroop Remunj – niet bereid zouden zijn tot samenwerking. Dat is feitelijk onjuist en misleidend.
Sjtadsomroop Remunj heeft meermaals duidelijk gemaakt open te staan voor samenwerking, mits deze gebaseerd is op gelijkwaardigheid, redactionele autonomie en het behoud van lokale identiteit.
Helaas heeft RTV Roermond expliciet aangegeven niet op die voorwaarden te willen ingaan. Dat betreuren wij, omdat we geloven dat juist in een streekomroep ruimte moet zijn voor lokale kleur en een eigen gezicht. Roermond is als centrumstad méér dan een wijk in een regiostructuur en verdient een lokale omroep die dat uitstraalt en uitdraagt.
Opvallend is bovendien dat Sjtadsomroop Remunj in het artikel van VML niet eens bij naam wordt genoemd, terwijl wij een officiële aanvraag hebben ingediend. Wij brengen dagelijks nieuws, televisie en actualiteiten uit de stad. Zonder subsidie maar met tientallen vrijwilligers, makers en professionals.
Het weglaten van onze naam past in een patroon van framing waarin bestaande structuren worden neergezet als vanzelfsprekende opvolgers, zonder inhoudelijk debat.
-----
Sjtadsomroop Remunj betreurt eenzijdige framing door VML. Gemeente Roermond moet kiezen voor transparantie én échte lokale betrokkenheid.
-----
De gemeente Roermond heeft besloten een extern bureau in te schakelen voor het beoordelingsproces. Dat lijkt zorgvuldig, maar in werkelijkheid kost het de gemeenschap vooral veel geld, zonder dat dit bijdraagt aan lokale verankering of lokale kennis. Dergelijke bureaus – evenals veel landelijke mediaonderzoeken – opereren vanuit de Randstad, vaak zonder enig besef van de kracht, kwetsbaarheid en betekenis van lokale media, laat staan lokale televisie.
Sjtadsomroop Remunj heeft de gemeenteraad inmiddels schriftelijk opgeroepen tot prestatiegericht en transparant mediabeleid. In de brief benadruk ik als hoofdredacteur dat de keuze niet mag worden bepaald door netwerken of systemen op papier, maar door wat zichtbaar, hoorbaar en merkbaar is voor inwoners.
-----
'De kracht van lokale media zit niet in structuren, maar in mensen, verhalen en zichtbaarheid. Roermond moet zichzelf durven kiezen.'
-----
Wij blijven bereid tot samenwerking, maar niet tegen elke prijs. En zeker niet als leveranciers onder een vlag die onze stad niet vertegenwoordigt.
Robert Hompe, namens Roermond Nieuws en Sjtadsomroop Remunj