ROERMOND - De opwaardering van de Maaslijn is gisteren begonnen. De Maaslijn is een van de drukste regionale spoorlijnen in Nederland, met dagelijks 22.000 reizigers. Door beperkte ruimte kunnen verstoringen en vertragingen nu lastig worden opgevangen.
De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland werken samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Arriva, ProRail, Swietelsky Rail Benelux en verschillende gemeenten.
Bovenleiding
Het doel is een betrouwbare dienstregeling, meer comfort, betere overstapmogelijkheden en een duurzamer spoor. Het traject wordt volledig geëlektrificeerd met bovenleiding en onderstations. Extra sporen komen in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Bochten worden ruimer gemaakt en hogesnelheidswissels worden geplaatst. Ook worden meer dan twintig overwegen veiliger gemaakt. De werkzaamheden starten eerst tussen Nijmegen en Venlo en daarna tussen Venlo en Roermond. Eind 2027 rijdt de eerste elektrische trein over de vernieuwde Maaslijn.