Designer Outlet Roermond (DOR) wil de komende jaren fors uitbreiden. Eigenaar McArthurGlen heeft een toekomstvisie opgesteld waarin staat dat het winkelcentrum met 12 procent moet groeien: 3500 m² extra winkelruimte en 1500 m² horeca.
Het doel is om het bezoekersaantal op te krikken van ruim 8 naar 10 miljoen per jaar, met behoud van de Europese koppositie.
Het gemeentebestuur van Roermond laat weten dat zo’n uitbreiding grote impact heeft op onder meer verkeer, infrastructuur en leefbaarheid. Daarom is een onafhankelijke effectenrapportage uitgevoerd en is onderzoeksbureau DTNP ingeschakeld. Die adviseert een beperkte uitbreiding en waarschuwt voor een te breed horeca- en vrijetijdsaanbod. Ook moet de band met de binnenstad juist versterkt worden.
Eerder kwam het college onder vuur te liggen na toestemming voor een luxe chocoladewinkel, in strijd met eerdere afspraken over het winkelaanbod. Die discussie leidde mede tot de eis voor een toekomstvisie van het DOR.
Als de outlet een formele aanvraag indient, stelt de gemeente een projectgroep samen waarin ook binnenstadondernemers inspraak krijgen. De uitbreiding moet dan worden afgewogen tegen de belangen van de stad als geheel.