ROERMOND – De heropening van de historische spoorlijn IJzeren Rijn zorgt opnieuw voor spanning in Roermond. De lijn, die dwars door de stad loopt en van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied voert, staat door Vlaams initiatief weer hoog op de internationale agenda. Voor Roermond betekent dit dat de stad zich geconfronteerd ziet met een discussie waarin economie, ecologie en geopolitiek samenkomen – met directe gevolgen voor de leefomgeving van inwoners.
De Vlaamse minister-president Matthias Diependaele en mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) pleiten nadrukkelijk voor hergebruik van de spoorlijn. Zij zien er economische kansen in voor de haven van Antwerpen en wijzen bovendien op het strategisch belang voor de NAVO. In Duitsland klinkt voorzichtige steun, maar alleen als alle betrokken landen – België, Nederland en Duitsland – er baat bij hebben.
Nederland houdt de boot af. Den Haag wijst op de bestaande Betuweroute en vreest schade voor natuurgebied De Meinweg, pal naast Roermond. Ook speelt de angst dat de Rotterdamse haven terrein verliest aan Antwerpen.
Voor de inwoners van Roermond gaat de kwestie verder dan een politieke strijd op afstand. De mogelijke heropening van de IJzeren Rijn raakt direct aan de leefbaarheid van de stad en roept vragen op over geluidsoverlast, veiligheid en natuur. Tegelijk kan de regio ongewild het toneel worden van internationale machtsverhoudingen.
Of er op korte termijn duidelijkheid komt, blijft onzeker, maar in Roermond is de aandacht voor het dossier opnieuw volop aanwezig.