MAASTRICHT - De nachtelijke bediening van sluizen en bruggen van de Maas en de Limburgse en Brabantse kanalen is voor een periode van zes jaar verlengd tot en met 2030. Dit geeft schippers en verladers meer flexibiliteit en maakt plannen van transport voor hen makkelijker en efficiënter.
Zo kunnen containerschepen op de verbinding tussen Brabant, Limburg en de Rotterdamse haven volgens vaste schema’s optimaal en continu varen.
In beweging
Verder kunnen de bedrijven die gebruik maken van de binnenhavens in Brabant en Limburg, zoals het agrifoodcluster in Veghel en het chemiecluster Chemelot in Stein hun continue operatie efficiënt blijven uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat vervoer via de binnenvaart zo aantrekkelijk blijft en daarmee zal blijven bijdragen aan het bestrijden van files op de weg en CO2-reductie. 'Het bedrijfsleven is blij met dit besluit, want door de 24/7 beschikbaarheid van de waterweg blijft de economie letterlijk in beweging', zegt Bob Joosten, bestuurslid van Supply Chain Valley Limburg. Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde mobiliteit vult aan: 'De verlenging van de 24/7 bediening is een belangrijke stap voor de logistieke sector in onze regio. Samen met onze partners blijven we werken aan de ontwikkeling van transportcorridors, die essentieel zijn voor een duurzame en leefbare toekomst.'