Zorgen over gebruik van skincare en make-up bij kinderen

16 okt , 11:14 nieuws
rechtenvrije foto haibu
Haibu
ROERMOND - Het lijkt steeds normaler te worden: kinderen die al op basisschoolleeftijd beginnen met het gebruik van skincare- en make-up producten. Toch maakt een kwart van de Nederlandse ouders zich zorgen om de skincare-routine van hun kinderen.
Het overgrote deel (89 procent) van de ouders geeft influencers op social media de schuld van het gebruik van verzorgingsproducten onder jonge kinderen.
Leeftijdsgenootjes
Haibu deed onderzoek onder Nederlandse ouders en vroeg hen wat zij wel en niet acceptabel vinden. Meer dan de helft van de ouders (55 procent) is van mening dat kinderen pas vanaf hun dertiende zouden mogen beginnen met make-up en skincare. Toch blijkt dat veel kinderen al op jongere leeftijd met verzorgingsproducten bezig zijn. Social media spelen hierbij een grote rol, maar de invloed van leeftijdsgenootjes is ook belangrijk: bijna 40 procent van de ouders merkt dat de druk vanuit vriendjes en vriendinnetjes een grote factor is, bij de keuze van hun kind om met skincare of make-up te beginnen.
Voorbeeld
Ouders zelf spelen ook een belangrijke rol in de skincare-routine van hun kinderen. Maar liefst 67 porcent van de ouders heeft hun kinderen namelijk geleerd hoe ze met skincare en make-up moeten omgaan. Een op de vijf ouders vindt dit onnodig en laat hun kinderen liever zelf ontdekken hoe ze hiermee omgaan. Opvallend is dat 43 procent van de ouders het gebruik van skincare- en make-upproducten bij hun kinderen aanmoedigt en zelfs regelmatig producten koopt voor hen.
Onnodig
Volgens Marjolein Leenarts, dermatoloog, is het totaal onnodig dat kinderen op jonge leeftijd allerlei huidverzorgingsproducten gebruiken. Een gezonde huid heeft niet veel nodig. Sommige ingrediënten kunnen de huidbarrière zelfs beschadigen, irritatie veroorzaken of zelfs eczeem uitlokken. 'Ik zeg altijd: hoe meer producten je gebruikt, hoe groter de kans op allergieën. Bovendien is de kinderhuid nu eenmaal gevoeliger.'
Verpakking
Veel ouders zien het probleem van skincare en make-up bij jonge kinderen niet zozeer bij zichzelf, maar vooral bij social media. Zo geeft een kwart van de ouders aan dat ze serieuze zorgen hebben over hoe social media en influencers het gedrag van hun kind beïnvloeden. Daarom vindt 60 procent van de ouders dat verpakkingen van beautyproducten duidelijk moeten vermelden dat ze niet geschikt zijn voor jonge kinderen. Daarnaast is 43 procent van mening dat kinderen onder de 12 jaar helemaal geen skincare of make-up zouden mogen kopen.