De partners van het Retail Innovation Centre verlengen samenwerking met ondertekening via hololens

Foto: Pixabay

Persbericht – Het Retail Innovation Centre (RIC) is nu twee jaar onderweg en de resultaten mogen er zijn. In vier programmalijnen zijn de afgelopen periode diverse projecten opgestart, allemaal met als doel om de Limburgse retailer toekomstbestendiger te maken.

De huidige partners in het RIC hebben afgesproken om ook de komende twee jaar de samenwerking voort te zetten en de programmalijnen verder invulling te geven. Naast de oorspronkelijke initiatiefnemers zal ook Zuyd Hogeschool zich aansluiten als nieuwe partner van het RIC en vanuit haar expertise invulling geven aan de innovatieprojecten.

Enkele voorbeelden van RIC projecten van de afgelopen periode;

–   een social media project waarin tien retail ondernemers samen met studenten aan de slag zijn gegaan met het verbeteren van hun social media in een intensieve samenwerking van 3

maanden;

–   de oprichting van het peer-to-peer platform RIC Connect waar vraag en aanbod van retailers op het gebied van retail innovatie wordt gematched;

–   pressure cooker sessies waarin studenten gedurende een dag aan de slag gaan met een concrete praktijkcasus;

–   het faciliteren van het provinciaal citymanagers overleg;

–   deelname van het RIC als living lab aan het landelijke onderzoek naar de benodigde competenties van de retail ondernemer en medewerker van de toekomst (futureproofretail.nl);

–   de organisatie van tal van workshops, cursussen en inspiratiesessies, waaronder het Retail Innovatie Festival;

–   een pilot samen met Gilde Opleidingen ‘onderwijs in de stad’, waarmee onderwijs letterlijk naar de stad en de ondernemers wordt gebracht;

–   de realisatie van een digitaal expertisecentrum, met website, onderwijsportaal en nieuwsbrieven.

De partners van het RIC (Gemeente Roermond, Gilde Opleidingen, MKB Limburg, Zuyd Hogeschool en Provincie Limburg) zijn van mening dat deze activiteiten en projecten bijdragen de innovatie in de retail. Om deze reden wordt op dinsdag 19 februari 2019 om 8.30 de samenwerking opnieuw beklonken in het RIC aan de Kloosterwandstraat 1 in Roermond. Het RIC zou het RIC niet zijn als dat niet op innovatieve wijze zou gebeuren. De stuurgroepleden van het RIC zullen de afspraken virtueel bevestigen via een Hololens*.

Het RIC gaat ook het komende jaar vol enthousiasme aan de slag om zowel retailers als citymanagement-organisaties en beleidsmakers te helpen bij hun uitdagingen in de snel veranderende markt.

* De Hololens is net als een Virtual Reality headsets een soort headset/bril die je op je hoofd zet. De glazen zijn doorzichtig, dus je ziet ook wat er om je heen gebeurt. Wat de hololens zo speciaal maakt is de mogelijkheid om virtuele objecten in de echte wereld te plaatsen.

Over het Retail Innovation Centre:

Het RIC, een initiatief van de Gemeente Roermond, MKB Limburg, Gilde Opleidingen, Provincie Limburg, Zuyd Hogeschool en Keyport 2020, is hét kennis- en expertise centrum voor retail innovatie in Limburg waar ondernemers, onderwijs en overheid samenwerken. Door te kiezen voor een fysieke locatie in het centrum van Roermond wordt de drempel voor ondernemers om kennis te maken met het RIC zo laag mogelijk gemaakt.

Het RIC is een one-stop-shop voor retail innovatie. Ondernemers kunnen er terecht voor informatie, succesvolle praktijkvoorbeelden, grasduinen in vakliteratuur en er worden brainstormsessies, workshops en bijeenkomsten georganiseerd. De ondernemersbehoefte is leidend voor de inhoud van de activiteiten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen