Roermondse binnenstad primeur: pop-up store voor gezondheidszorg

11 mei 2023, 9:40 Laatste Nieuws
roerkade roermond credit we are roermond
We Are Roermond
Roermondse binnenstad heeft een (inter)nationale primeur met de opening van een pop-up store voor de gezondheidszorg. Door een toenemende druk op de gezondheidzorg dankzij een aankomende verdubbeling van de zorgvraag en een tekort aan mensen die deze zorg kunnen leveren, is de urgentie voor zorg ondersteunende oplossingen hoog. In de binnenstad van Roermond wordt er daarom vanaf vrijdag 12 mei onderzocht welke rol binnenstadondernemers hierin kunnen betekenen door middel van een heus exploratiecenter voor gezondheidsconcepten.
Zorginfarct
De gezondheidszorg staat de komende jaren voor een grote uitdaging, namelijk het zoveel mogelijk voorkomen van een zogenoemd ‘zorginfarct’. Omdat het aantal mensen die zorgbehoevend zijn zal verdubbelen maar het aantal beschikbare mensen die zorg leveren niet mee verdubbelt, dreigt er een benauwende situatie. Daarom moet er meer worden ingezet op het laagdrempelig aanbieden van zorg. Door bijvoorbeeld de eenvoudige gezondheidsdiensten zoals het meten van de bloeddruk bij meer aanbieders beschikbaar te maken, kan de druk op de huisartsen en de ziekenhuizen verminderd worden. In Roermond wordt er nu onderzoek gedaan naar deze toekomstige gezondheidsconcepten
en de bijbehorende rol van de binnenstadondernemer.
Pop-up store in de winkelstraat
Midden in het winkelhart van de Roermondse binnenstad veranderd Steenweg 25 vanaf vrijdag 12mei in een exploratiecenter genaamd ‘Roermond Gezond 2030’ waarbij het winkelend publiek hun mening mag geven over passende gezondheidsconcepten. Samen met medisch specialisten, ondernemers, wethouders en andere vakgroepen en organisaties zal de ruimte gebruikt worden om de delokalisatie van bepaalde gezondheidszorgactiviteiten te verkennen. Kan de lokale horeca ondernemer bijvoorbeeld een gezondere menukaart aanbieden? En kan de apotheek ook andere zorg verlenen? Aangezien de binnenstadondernemer veel ontmoetingsmomenten heeft met de klant, biedt het kansen om ook in enkele zorgtaken te voorzien.
De pop-up store zal tevens gebruikt worden door onderzoekers van het Maastrichtse UMC+, Universiteit Maastricht en Hogeschool Zuyd om dit soort vraagstukken te onderzoeken. De ambitie is om het exploratiecenter na de test in de binnenstad ook in aangepaste vorm naar de wijk de Donderberg en het Designer Outlet te brengen voor andere invalshoeken tijdens deze verkenningsfase. Roermond heeft met het exploratiecenter een primeur en vanuit diverse gemeenten en regio’s in binnen- en buitenland is er al interesse getoond in deze aanpak.
Een initiatief van een diverse groep partners
Het initiatief voor het exploratiecenter komt vanuit Lucien Engelen, die onder andere als CEO van Transform.Health en strategist van het Laurentius Ziekenhuis verschillende grote partijen zoals het onderwijs, zorgverzekeraars, overheidsinstanties, zorgaanbieders en het bedrijfsleven wist te enthousiasmeren om bij dit initiatief betrokken te zijn. Samen met deze groeiende groep partners wordt er een plan ontwikkeld waarmee het concept een blijvende, positieve impact kan hebben op de lokale bedrijven en gemeenschap.