Ondernemersnieuws: Beleving in winkelgebieden

Foto: Pete Linforth via Pixabay

Het bezoek aan winkelgebieden neemt ook al jaren af, constateerden economen van grootbank ABN Amro.
De totale bestedingen in de detailhandel zijn dan wel gestegen, maar zeven op de tien Nederlandse winkelcentra kampen met een teruglopend bezoek op zaterdag, nog altijd de winkeldag bij uitstek.

Websites
Ondanks de hoogconjunctuur kraken de winkels van steen: 6,5 procent van de winkelpanden in Nederland staat nu leeg.
De dader van dat fysieke leed is wereldwijd bekend: de initialen zijn www en zijn achternaam eindigt vaak op .com.
“Winkeliers hebben niet alleen concurrentie van het internet, ze moeten ook de strijd aan gaan met andere winkelcentra. En leegstand kan weer leegstand veroorzaken.”
Het is daarom van het grootste belang dat alle partijen in winkelgebieden met veel leegstand samen een ideaalbeeld schetsen van hoe dat gebied er dan moet uitzien. Wat voor soort winkels moeten er zitten, welke horeca is welkom, is er een goede mix tussen ketens en lokale middenstanders? En, daar is-ie weer: Is er wel voldoende ‘beleving’?

De functie van winkelen is veranderd. Retailers moeten daarom meer denken vanuit de ervaring van bezoekers. Klanten iets bieden wat een onlinepartij niet kan bieden. Daarvoor moeten ze met spelers uit de leisure en de horeca om tafel.
Maar als er veel partijen aanwezig zijn, is het moeilijk sturen op de samenstelling van een winkelgebied.
Bovendien denkt niet iedere branche hetzelfde over de invulling van leegstaande panden. Zo vindt branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat er veel te veel eettentjes in lege winkels trekken. Er is al zo moeilijk aan personeel te komen, stelt KHN. Wel zijn de geesten, door de krappe huizenmarkt, onderhand rijp voor woningen in lege winkelpanden.

Meer info, over advies/hulp.
Neem contact op met OKB.
06-25065671. Sjra Clerkx.
team-limburg@ondernemersklankbord.nl
www.ondernemersklankbord.nl
www.delimburgsezaak.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen