Een Valentijnscadeau van Jos van Rey voor onze burgemeester?

Foto: Peter Gehrkend

Roermond – Robert Hompe – Gisterenavond werd in de gemeenteraad een idee in stemming gebracht om een soort van werkgroep/denktank te organiseren om daar te brainstormen over de problematiek van de winkelleegstand in de binnenstad.

Veel mensen zeggen het is te laat, anderen zeggen het is de taak van het college. Het eindigde in een kemphanengevecht tussen de burgemeester en Jos van Rey. Het ging zelfs zo ver dat de Burgemeester Jos van Rey het woord ontnam omdat ze naar huis wilde en dit  agendapunt wilde afsluiten tot grote woede van de LVR.

Wat ons opviel is dat het lopende onderzoek van het MKB, de gemeente, BIZ, Citymanagement gesteund door de provincie niet genoemd werd. De raad was druk met zichzelf. Politiek bedrijven over de arme ruggen van de hardwerkende ondernemers. Want het is namelijk niet 5 voor 12 het is 5 over twaalf volgens vele ondernemers en Jos van Rey. De gemeente had het de afgelopen jaren heel druk met Roermond Bruist, alles was prima het kon niet mooier! Maar was dat ook zo? Is dit vertoon niet het maskeren van het college en de raad van het falen, de zaak niet goed in beeld hebben?

Het is namelijk dweilen met de kraan open. Jamin en DiDi in één week pleitte. Iedereen kijkt met angst en beven naar de volgende ondernemer die omvalt. Oude ondernemers die vaak hun hele leven in hun zaak gewoond en gewerkt hebben zien hun pensioen verdampen, hun levenswerk.

Het is beter om niet alleen maar glitter en glamour te verkondigen. Dat zou het college en de raad sieren een open discussie met alle partijen. Maar wie het weet mag het zeggen iemands riep nog; ” alweer een werkgroepje ik doe er niet aan mee, het is mijn taak niet namelijk”.

Een ondernemer:

Als je met ondernemers praat dan zeggen die: ligt niet aan Roermond, niet aan het bestuur, niet aan BIZ, niet aan city management, niet aan de ondernemer, niet aan het outlet. Maar enkel  aan de tand des tijds, iedereen moet meer meer meer dus nog harder werken, geen tijd voor boodschappen, die laat je komen, geen tijd om te shoppen dat doe je online.

Kun je dat mensen kwalijk nemen? En wees eerlijk stiekem doen wij het allemaal.

De ondernemer:

Maak shoppen een beleving, doe aan inbreiding, maak de winkelstad compact en sta toe dat ondernemers meer doen dan alleen maar verkopen. Als gemeente moet je faciliteren, stimuleren en vooral niet met regeltjes en vingertje opsteken, maar koesteren. Ga naar Qpark, koop 10 k tickets en deel die voor 1 euro uit aan de ondernemers, die geeft een gratis uitrijkaartje bij een aankoop van meer dan x eurootjes. Sloop alle parkeermeters uit de binnenstad weg met die autowegpest dingen. Maak shoppen weer toegankelijk. Erken dat het outlet alleen maar selfsupporting is. Als je daar gewinkeld hebt ben je kapot zit je vol en wil je naar huis. Roermond is een heel mooie bijzondere stad. Daar kwamen de mensen vroeger, omdat het met name gezellig is . De stad bewonderen ,een dagje shoppen met je vriendinnen, een wijntje doen en dan weer naar huis. Gezellie. Dus laat de bezoeker Roermond benaderen vanuit het oosten en zuiden. Daar staan zij niet in de file!

daar is het potentiele publiek. Het publiek wat niet voor de merkkleding gaat, maar het kooppubliek dat groente op de markt komt kopen. De ouderwetse zaterdag oosterbuur die niet zoveel te besteden heeft. Die oosterbuur is door de drukte weggejaagd naar Venlo. Ga daar eens kijken hoe dat soepeltjes loopt.

Roermond moet sexy zijn ;af van het imago van verkeersinfarcten. Voorbeeld: Een dagje shoppen met de trein. NS en Arriva verkopen de kaartjes en Roermond verkoopt de stad en geen gebakken lucht, maar de gezellige vrolijke stad voor de gewone man die op zoek is naar koopjes en wil funshoppen

Een Roermondse ondernemer:

Laat het outlet voor wat het is. De synergie kans, die boot heeft Roermond gemist. Het outlet is een dorp apart en daar werken heel veel Roermondenaren. Wacht eens rustig het onderzoek van het MKB af  en kijk dan wat de ondernemers vertellen, de mensen die dagelijks met hun laarzen in de modder staan, ga eens met ze praten, laat je eens verwennen bij een kapper koop vandaag een leuk bosje bloemen voor je lief, laat je gezicht zien raad van Roermond, daar kom jij er achter hoe het werkelijk zit. Dek de zaak niet af in een zaaltje met gebabbel maar wees één met de ondernemer. Aan de slag. Zakdoekjes, loftrompetten en de glitter en glamour aan de kant.

En wij als Roermond Nieuws zetten iedere week een Roermondse ondernemer in het zonnetje, geheel gratis en voor niets omdat wij trots zijn op die hardwerkende mensen die bang naar de toekomst kijken. En slapeloze nachten hebben in hun gevecht om dit gedoe te overleven, en ja, dat doen wij om niet. Gewoon vanuit ons hart, hart voor de stad. Maar ook wij moeten overleven. En tijdens die interviwws tijdens dat op het podium in het zonnetje zetten, praten wij over hun levenswerk, hun droom, hun nachtmerrie. Wij als Roermond Nieuws groeien heel gestaag stap voor stap als nieuwsplatform voor Roermond voor en door Roermondenaren.

Een fijne Valentijnsdag Is liefde soms een sleutel?

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen