MUSIC IS THE ANSWER: Organisaties bundelen krachten en bezorgen jongeren met een beperking een onvergetelijke dag in quarantaine. 

Foto: Thunder Agency

Vandaag lanceert een team van Limburgse organisaties een nieuw Coronaproof totaalconcept, waarbij jongeren met een beperking in het zonnetje worden gezet. De Coronamaatregelen vergen namelijk veel van deze doelgroep en hun begeleiders. Marketingbureau REACTIVATORS, Boekingskantoren Blackness en Thunder Agency en Cultureel Jongerenplatform Team Urban bundelen hun krachten en lanceren het concept: ‘Music is the answer’. Het team gaat aanstaande zaterdag met een partyvrachtwagen en entertainmentprogramma langs bij jeugdzorginstellingen om een dynamische show neer te zetten voor de jongeren.

De Coronamaatregelen hebben een groot effect op de maatschappij. Naast ouderen, worden ook jongeren flink getroffen door de gevolgen van de Coronamaatregelen. Met name bij jongeren met een beperking levert dit onrust op. Waar zij voorheen hun energie en aandacht kwijt konden bij dagbesteding, in bijvoorbeeld speciale horecagelegenheden, moeten ook zij zich nu zoveel mogelijk van de buitenwereld afschermen. Zonder dagbesteding is het voor deze jongeren lastig om zichzelf bezig te houden en genoeg te blijven bewegen. Ook hebben ze extra last van stress, angst en bezorgdheid doordat ze niet goed begrijpen wat er gebeurt en moeite hebben met veranderingen in het dagelijkse leven. Naast minder fysiek contact, kan bijvoorbeeld het dragen van beschermende kleding en het niet meer kunnen ontvangen van bezoek leiden tot het ontstaan of toenemen van probleemgedrag.

Music is the answer gaat op vrijdag 22 mei langs bij verschillende jeugdzorginstellingen van Talentino en Koraal. Bij deze instellingen zijn jongeren met psychiatrische problemen, verstandelijke beperkingen en/of gedragsproblematiek gehuisvest. De organisatoren van het initiatief bundelen hun expertises om een middag vol positiviteit te brengen. Zo levert REACTIVATORS haar marketing expertise, Blackness haar hardstyle talenten en Thunder Agency haar ervaring met evenementen en artiesten. Team Urban zet haar team in om het geheel te voorzien van een extra dosis energie en inspiratie. De organisaties waren voorheen vooral betrokken bij projecten rondom cultuureducatie, festivals, events en jongeren maar laten zich niet tegenhouden door de beperkingen en tegenslagen in de sector. Met een partyvrachtwagen (mede mogelijk gemaakt door Tech2Care), artiesten, sporters en sprekers bieden ze afleiding aan de jongeren die in deze tijd niet de vrijheid en beweging krijgen die ze nodig hebben.

Het programma wordt uitgevoerd op veilige afstand, met inachtneming van de maatregelen van het RIVM. Een video- en fotoreportage zal terug te zien zijn op de socialmediakanalen van de organisatoren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen