Billboards gehackt in Roermond, activisten eisen einde aan reclame voor vliegreizen en andere vervuilende producten

19 apr 2024, 9:03 nieuws
11a 1
XR

Milieuactivisten in Roermond roepen deze week gemeente Roermond op om actie te

ondernemen tegen reclame voor vervuilende producten in de stad door zonder toestemming

een reeks kunstwerken te installeren op billboards en bushaltes in de stad.

Ongeveer 10 reclameborden zijn door activisten versierd met posters waarop staat: "Stop

reclames die ons de klimaatcrisis invliegen" en "Stop de promotie van onze zelfdestructie".

De protesten maken deel uit van een internationale actieweek tegen reclame, sponsoring en

greenwashing van luchtvaartmaatschappijen. De actieweek wordt in heel Europa

gecoördineerd door de campagnegroepen Stay Grounded en Badvertising.

De druk op landelijke en lokale overheden neemt toe om de problemen van reclame met een

hoge CO2-impact aan te pakken. In december 2020 was Amsterdam de eerste stad

wereldwijd die een motie aannam om fossiele reclames te weren. Na Amsterdam volgden

meer gemeenten in Nederland - zoals Haarlem, Utrecht, Nijmegen en Groningen - en ook in

andere landen, waaronder in Australië, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Provincie Noord-

Holland wil reclames voor fossiel, vlees en vis weren uit haar bushokjes. De gemeente

Zwolle was in 2023 de eerste gemeente die fossiele reclames per lokale wet wil verbieden.

In 2024 namen Amstelveen - de gemeente waar KLM gevestigd is - en Tilburg al voorstellen

aan om o.a. vliegreclames te weren.

Doortje van XR Roermond: "Tabaksreclames en gokreclames zijn al verboden vanwege de

gezondheidseffecten. Reclames van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zijn net zo

slecht. Ze normaliseren vliegen en ze zorgen daarmee voor meer uitstoot en luchtvervuiling.

De boodschap is ‘vliegen hoort erbij’ en ‘als je niet vliegt ben je niet succesvol’, zonder

rekening te houden met de toenemende gevolgen voor het klimaat en onze gezondheid. We

roepen gemeente Roermond op om zich aan te sluiten bij deze groeiende groep gemeenten

die schadelijke reclames verbieden ".

De acties komen op een moment dat luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met steeds

meer wet- en regelgeving vanwege hun 'greenwashing' claims. De Britse Advertising

Standards Authority (ASA) heeft onlangs advertenties van Lufthansa, Air France-KLM en

Etihad Airways verboden vanwege misleidende milieuclaims.

In Europa staan luchtvaartmaatschappijen onder steeds grotere druk. De rechtbank van

Amsterdam oordeelde in februari 2024 dat KLM klanten heeft misleid met haar groene claims

en portrettering van zogenaamde "duurzame" vliegtuigbrandstoffen. Het Eye Filmmuseum in

Amsterdam besloot dit jaar zijn sponsorcontract met luchtvaartmaatschappij KLM niet te

verlengen. In juni 2023 diende consumentenorganisatie BEUC een klacht in bij de Europese

Commissie tegen 17 luchtvaartmaatschappijen over hun duurzaamheidsclaims.

Eerder deze maand verbood een rechtbank de Duitse luchtvaartmaatschappij Eurowings om

vluchten als CO2-neutraal te adverteren. Reclame Fossielvrij diende laatst een klacht in bij

de Reclame Code Commissie over de vliegreclames van TUI, omdat TUI hiermee de regel in

de reclamecode zou schenden dat reclames niet mogen aanzetten tot gedrag dat schadelijk

is voor de gezondheid of de veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu.

Robbie Gillett van Badvertising zei:

"We zitten vast in de gevaarlijke logica dat luchthavens moeten uitbreiden 'om aan een

groeiende vraag te voldoen', maar die groei wordt deels gedreven door reclame die ons

aanmoedigt om te vliegen. Zeggen dat 'mensen altijd zullen blijven vliegen' is hetzelfde als

zeggen dat 'mensen altijd zullen blijven roken'. We hebben ingegrepen om reclame voor

tabak te stoppen - zo zouden we ook de constante oproep om meer vliegreizen aan te

schaffen moeten stoppen."

Hannah Lawrence van Stay Grounded zei:

"De luchtvaartindustrie gebruikt advertenties om ons wijs te maken dat vliegen groen kan

zijn, terwijl het enige groene dat we nu kunnen doen, is het vliegtuig aan de grond houden.

Terwijl deze greenwashing-reclames de benodigde klimaatactie vertragen, dragen degenen

die nog nooit hebben gevlogen nu al de grootste last van de klimaatcrisis. We hebben

dringend een reclameverbod voor luchtvaartmaatschappijen nodig, en maatregelen om het

aantal vluchten eerlijk te verlagen."