Injectieproef Roertunnel om trillingen te meten

20 feb , 11:15 nieuws
roertunnel a73
Wikipedia (CC BY 2.0)

ROERMOND - Op zaterdagnacht voert Rijkswaterstaat een proef uit waarbij gel in de voegen van de Roertunnel (A73) wordt gespoten. Rijkswaterstaat onderzoekt met deze proef of met deze techniek de hinder van geluid en trillingen voor omwonenden kan worden verminderd.

De injectieproef in de Roertunnel gebeurt ter hoogte van de Heidebaan. Er is voor deze locatie gekozen vanuit eerdere trillingsmetingen en de aanwezige ruimte in de voegen tussen de tunnelmoten.

Winterperiode
Rijkswaterstaat combineert de proef met de laatste werkzaamheden van het groot onderhoud, zodat er geen extra afsluitingen van de Roertunnel nodig zijn. Rijkswaterstaat heeft deze pilot in samenwerking met externe specialisten in dit vakgebied uitgewerkt. In de voorbereiding van de pilot is gekeken naar haalbaarheid, voegopbouw- en techniek, injectiemethode, injectiemateriaal en het testen ervan en het meest ideale uitvoeringsmoment, namelijk een winterperiode.

Overlast
Het injecteren in een winterperiode is belangrijk omdat dan de ruimte in de voegen het grootst is. De voegen kunnen nu dus maximaal geïnjecteerd worden. Wethouder Vincent Zwijnenberg (Infrastructuur en Mobiliteit) hoopt dat met deze injectieproef een oplossing dichterbij komt om de overlast voor de bewoners van de wijken ’t Parcje en de Groene Campagne te verminderen. Rijkswaterstaat en de gemeente blijven samen de resultaten van deze proef, die wordt uitgevoerd door Nebest, nauwgezet volgen. Voor het meten van de effecten van de injectieproef heeft Rijkswaterstaat op vrijdag 14 februari meetapparatuur (trillingsmeters) laten plaatsen. Hiermee worden de trillingen van de Roertunnel in de week voor en in de week na de injectieproef gemeten. Het vulmateriaal in de voegen hardt in ongeveer één uur uit, eventuele resultaten zijn dus snel meetbaar. Een nieuwe meting na ongeveer een jaar is nodig om de lange termijn-effectiviteit van de voeginjectie te kunnen bepalen.