Kringverjaardag: geliefde trend met een kritische kanttekening

07 aug , 7:39 nieuws
greetz onderzoek kringverjaardag
Geen statafels, geen dansmuziek en ook geen karaoke. In plaats daarvan stoelen in een kring in de woonkamer, koffie met taart en blokjes kaas met mosterd op een plankje. De Nederlandse kringverjaardag is een begrip en blijft een geliefde traditie. Toch blijkt uit het recente Nederlandse Kringverjaardag Onderzoek dat bijna één op de vijf Nederlanders excuses zoekt om niet naar deze sociale evenementen te hoeven gaan. 
Volgens het onderzoek vindt 46 procent van de Nederlanders de kringverjaardag prima zoals hij is. Deze groep ziet geen noodzaak voor verandering, waarbij 10 procent specifiek de traditie omarmt. Daarentegen wil bijna één op de drie (28 procent) Nederlanders afscheid nemen van het zitten in een kring van stoelen tijdens verjaardagen.
Een belangrijk aspect van de kringverjaardag is de sociale interactie. Voor velen draait het om samenzijn met vrienden en familie. Meer dan de helft (55 procent) van de ondervraagden noemt dit het favoriete aspect van de kringverjaardag, gevolgd door het plezier van gesprekken en gezelligheid. Echter, ruim één op de drie Nederlanders beschouwt de sociale verplichting om aanwezig te zijn als een significant minpunt.
De keuze voor zitplaatsen op een kringverjaardag is ook veelzeggend. Maar liefst 58 procent van de Nederlanders kiest ervoor om naast mensen te zitten die zij goed kennen. Hierbij valt op dat 68 procent van de vrouwen deze voorkeur heeft, in vergelijking met 48 procent van de mannen. Slechts 8 procent van de respondenten neemt plaats naast een onbekende.
Als het gaat om cadeaus, kiest meer dan de helft van de Nederlanders voor een persoonlijk geschenk. Cadeaubonnen (32 procent) en enveloppen met geld zijn eveneens populair. Opvallend is dat 6 procent van de ondervraagden aangeeft nooit een cadeau mee te nemen naar een verjaardag.
Hoewel de kringverjaardag voor sommigen een verplichting kan voelen, blijft het een belangrijk sociaal ritueel voor velen. Dit onderzoek biedt een interessant inzicht in de houdingen en gewoonten rondom deze typisch Nederlandse traditie.
Het onderzoek is in opdracht van Greetz uitgevoerd onder duizend Nederlandse respondenten door veldwerkbureau Panel Inzicht.