Montessori Roermond laat leerlingen Bee-Bot, AI en VR ontdekken

28 sep , 15:38 nieuws
Vakdocent in klas Roermond
Team Mediawegwijs

ROERMOND - Hoe bereid je kinderen van 8 jaar voor op AI en deepfakes? AI is dagelijks in het nieuws. Dat laat kansen zien, maar ook risico’s. Leerlingen groeien op in een online wereld; dat maakt digitale vaardigheden urgenter dan ooit.

Hoe gedraag je je sociaal online, hoe werkt een chatbot zoals ChatGPT? Kun je met AI je eigen muziekstuk componeren en hoe bespreek je cyberpesten, nepnieuws en deepfakes?

Noodzaak
Basisschool Montessori Roermond voelde die noodzaak, schakelde Mediawegwijs in, en speelt daarmee een pioniersrol door dit structureel in het onderwijs te brengen. Voor groepen 1 tot en met  8 geen standaardprogramma, maar een dag vol praktijk en inhoudelijke gesprekken, verzorgd door de vakdocenten van Mediawegwijs. Specialisten in digitale geletterdheid, mediawijsheid en online burgerschap. Zodat leerlingen de school verlaten als taal- en digitaal geletterde wereldburgers.

Op maat
Digitale geletterdheid wordt vanaf 2027 een verplicht onderdeel. Wie deze lessen nu al in de reguliere lesstof integreert, loopt dus voorop. Steeds meer scholen delen die visie en investeren hierin, zodat leerlingen zich goed staande kunnen houden in de online wereld, waar zij 24/7 toegang toe hebben. Kinderen willen leren, maar ook ontdekken en doen. Dat vraagt om een andere insteek dan alleen de traditionele manier van lesgeven. Voor zowel de onderbouw als bovenbouw zijnn lessen op maat gemaakt, zodat ieder kind op elk niveau kan meedoen.

Inhoud
Veel opdrachten worden in teamverband gedaan, waardoor kinderen ook leren samenwerken. Montessori Roermond heeft voor een dag de groepen overgedragen aan de vakdocenten, waarbij de eigen leerkrachten de kans kregen om mee te kijken, zodat ze ook zelfstandig de lessen kunnen voortzetten. Lessen voor de onderbouw bestonden uit gamen met LEGO, programmeren met de Bee-Bot en levende tekeningen maken op een tablet. Lessen voor de bovenbouw kregen vorm door werken met en kijken door een VR-bril, gesprekken over cyberpesten en gamen, (gameverslaving) en kennismaken met AI. Hoe onderscheid je nepnieuws van echt nieuws en hoe ga je om met de invloed van influencers.

On tour
 Wat opvalt: op elke school waar Mediawegwijs komt, is het enthousiasme van leerlingen, en daardoor ook van leerkrachten, groot. Leerlingen die in de rekenles moeite hebben, bloeien op. Leren wordt echt leuk als je mag ontdekken en ervaren: maken, testen, praten, verbeteren. Wat begon met lessen in en rondom Amsterdam, is uitgegroeid tot een landelijke tour, van Groningen tot Roermond.