Besluit Zero emissie zone Stadslogistiek uitgesteld

21 nov , 10:21 nieuws
car 6946383 1280
Pixabay
ROERMOND - Het afgelopen jaar heeft de gemeente Roermond onderzocht in hoeverre een zero-emissiezone Stadslogistiek (ZE-zone) vanaf 1 januari 2029 haalbaar is. In december 2024 zou de gemeenteraad een principebesluit nemen over de invoering van de zone over vier jaar. Deze beslissing wordt nu echter uitgesteld.
Verduurzamen van stadslogistiek is niettemin toch een van de speerpunten uit het coalitieakkoord en draagt bij aan de doelen van het Klimaatakkoord en de Green Deal Stadslogistiek.
Doelen
Het doel van een ZE zone is het verbeteren van de gezondheid, bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en economische vitaliteit in binnensteden door de CO2-uitstoot te verminderen en de gevolgen van klimaatverandering te beperken. Vanaf 1 januari 2025 worden in veertien Nederlandse gemeenten, waaronder Maastricht en Eindhoven, zero-emissiezones ingevoerd.
Onderzoek
Voor Roermond is in het afgelopen jaar een effectstudie uitgevoerd. Uit deze wetenschappeloijk studie blijkt dat een ZE-zone bijdraagt aan een CO2-besparing, wanneer binnenstad en het Designer Outlet in de zone zouden vallen. Tevens laat de studie zien dat op lange termijn er een positief kosten-baten saldo verwacht mag worden. Waarom dan toch uitstel?
Onzekerheid
Dat ligt vooral aan het feit dat bij de huidige regering klimaat en duurzaamheid nauwelijks prioriteit lijken te hebben en invoering van ZE-zones dan ook niet in het regeerakkoord is opgenomen, zo laat het gemeentebestuur weten. Een recent aangenomen motie in de Tweede Kamer zorgt voor onzekerheid bij gemeenten, ondernemers en de logistieke sector. Hierdoor hebben al meerdere steden besloten om af te zien van de invoering.
Draagvlak
Daarnaast is er nog geen inzicht in de resultaten van de veertien gemeenten die de zone per 1 januari 2025 gaan invoeren. Het college vindt het belangrijk om eerst te kijken naar de effecten van de invoering in deze steden, de eerste resultaten af te wachten en te leren van hun ervaringen voordat Roermond besluit. Als laatste blijkt door een onderzoek dat het draagvlak in Roermond beperkt is. Wethouder Vincent Zwijnenberg: 'De transitie naar duurzame stadslogistiek is echter iets wat als stad samen moet worden omarmd. Daarom is het van belang nu eerst goed te kijken naar de ervaringen van andere steden en te wachten op meer duidelijkheid, zodat er met de juiste inzichten en voldoende draagvlak een beter onderbouwd besluit kan worden genomen.'
Klimaatweek
Een opvallend besluit toch, zo vlak na de klimaatweek. Dus hoe nu verder? De gemeente geeft aan zich te blijven blijft inzetten voor verduurzaming van stadslogistiek via andere maatregelen, zoals onder andere het stimuleren van stadshubs, het ondersteunen van duurzame ondernemers zoals fietskoeriers en het realiseren van stroompunten en (snel)laadfaciliteiten in de stad voor bijvoorbeeld koelwagens en bestelbussen. Daarnaast wordt er gewerkt aan het vernieuwen van de markt-/evenementen-/stroomkasten waardoor er minder dieselaggregaten nodig zijn. Bovendien worden er nieuwe logistieke concepten ondersteund, zoals digitale platformen om vraag en aanbod bij elkaar brengen, zo laat de gemeente weten.